Открит е втори вид костенурка мата мата

Ваня Милева Последна промяна на 27 април 2020 в 00:00 5008 0

Въз основа на генетични анализи е открит втори вид костенурка мата мата
Въз основа на генетични анализи е открит втори вид костенурка мата мата. Кредит: Rune Midtgaard

Въз основа на генетични анализи международен екип описа нов вид костенурка мата мата. Досега се предполагаше, че родът Chelus съдържа само един вид.

Новото описание също изисква преоценка на състоянието на опазване на тези видове, които често са обект на незаконната търговия.

Изследването беше публикувано наскоро в научното списание Molecular Phylogenetics and Evolution.

Има основателна причина за причудливия вид на костенурката мата мата: скрити в калта под водата, животните с дължина до 53 сантиметра приличат на камъни, покрити с водорасли. Но когато някакво животно плячка се приближи, костенурката го засмуква, като изведнъж отваря голямата си уста и я поглъща цялата.

"Въпреки че тези костенурки са доста известни заради причудливия си външен вид и необичайното си поведение при хранене, изненадващо малко се знае за тяхната вариабилност и генетика", обяснява проф. Д-р Уве Фриц (Uwe Fritz) от природонаучния музей Сенкенберг в Дрезден и продължава: "Досега предполагахме, че има само един вид от това бронирано влечуго, широко разпространено в Южна Америка."

Но такива уж широко разпространени видове, които не се смятат за застрашени, понякога крият изненади - въз основа на генетични анализи те често се разделят на два или повече независими вида.

„Няколко проучвания показват, че костенурките мата мата изглеждат различно в река Ориноко в сравнение с басейна на Амазонка. Въз основа на това наблюдение решихме да разгледаме по-отблизо генетичния състав на тези животни“ , добавя ученият от Дрезден.

Новоописаният вид Chelus orinocensis се среща в басейните на реките Ориноко и Рио Негро. Кредит: Mónica A. Morales-Betancourt

Използвайки 75 ДНК проби, изследователите успяха да покажат, че противно на предишните предположения, има два генетично и морфологично добре диференцирани вида костенурки мата мата. Новоописаният вид Chelus orinocensis обитава басейните на реките Ориноко и Рио Негро, докато видът, известен като Chelus fimbriata, е ограничен изключително в басейна на Амазонка.

Според проучването двата вида са се разделили по време на късния миоцен, преди около 13 милиона години. През този период бившият басейн на Амазонка-Ориноко започва да се разделя на двата речни басейна, известни днес. По този начин множество водни животински видове се  разделят  пространствено и започват да се разминават генетично.

Описанието на новия вид изисква и преоценка на състоянието на застрашеност на мата мата.

„Към днешна дата този вид не се смята за застрашен, въз основа на широкото му разпространение. Нашите резултати обаче показват, че поради разделянето на два вида, числеността на популациите на всеки вид е по-малък, отколкото се предполагаше по-рано. Освен това всяка година хиляди от тези странни на вид животни стават жертви на незаконната търговия с животни и се конфискуват от властите. Трябва да защитим тези впечатляващи животни, преди да е станало късно“, добавя водещият автор на проучването, професор Марио Варгас-Рамирес (Mario Vargas-Ramírez), бивш изследовател от Сенкенберг, който сега работи в Националния университет на Колумбия в Богота.

Справка: Mario Vargas-Ramírez et al. Genomic analyses reveal two species of the matamata (Testudines: Chelidae: Chelus spp.) and clarify their phylogeography, Molecular Phylogenetics and Evolution (2020). DOI: 10.1016/j.ympev.2020.106823