12 август 2020

Открита е най-ярката досега хипернова

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 юли 2015 в 14:10 22160
Swift следи отблизо възможната хипернова. Снимка: НАСА / GSFC

Изключително ярко избухване на свръхнова от класа на хиперновите (особено мощни свръхнови), наречена ASASSN-15lh е наблюдавано в южното съзвездие Индианец.

Това събитие е засечено първо от системата ASAS-SN (All-Sky Automated Survey for Supernovae) от 14 телескопи, които автоматично претърсват небето за свръхнови. Това е станало на 14 юни 2015. През следващите седмици, астрономи от Института по астрономия и астрофизика в Пекин наблюдавали ASASSN-15lh използвайки няколко телескопа, за да определят разстоянието до избухването и яркостта му. Към наблюдението се присъединила и орбиталната обсерватория на НАСА Swift, се съобщава в New Scientist и Аstronomer's Тelegram.

Снимка: Аstronomer's Тelegram

Според изчисленията на китайските астрономи свръхновата е  откр .ита девет дена след достигането на максималната й яркост, а светлината от нея е пътувала до Земята повече от 2,8 милиарда години. Тя е около сто пъти по-ярка от нормалните свръхнови и няколко пъти по-ярка от всички известни хипернови.

Но не всички астрономи са съгласни, че ASASSN-15lh е хипернова. Работата е там, че светлината от експлозията вече започва да избледнява. За да се определи истинската природа на нейния източник, може да отнеме около сто дни.

Робърт Куимби (Robert Quimby), открил първата хипернова преди около десет години, отбелязва, че много кандидати за това почетно име в крайна сметка се оказват обекти от различно естество - предимно звезди, попаднали в опасна близост до черни дупки и взривени от "огнената стена" около тях.