18 септември 2019
  •  Говорят медиците

Открити са 74 генетични маркера, които влияят върху успеха в училище

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 май 2016 в 14:2739651
Снимка: www.vuzf.bg

Публикувани резултатите от международно проучване, което анализира генетичния материал на близо 300 хиляди души от 15 страни, съдържащи се в британската база данни UKBiobank

Изследването е публикувано в Nature.

Авторите са идентифицирали 74 генетични маркери, които могат да бъдат свързани с броя на годините, прекарани от един човек, за формално образование.

Авторите са анализирали 9 милиона генетични варианта, за да идентифицират тези, които влияят на академичните постижения. Те откриват общо 74 генетични маркера, които имат силно индивидуално въздействие върху процеса на образование. Това са само 0,43% от всички генетични фактори, които водят до способността да се учи и обясняват само 3,2% от разликите, свързани с формалното образование . Например, човек, в чието ДНК отсъства участък, който силно влияе върху академичните постижения, се учи средно девет седмици по-малко, отколкото хората с две копия на този участък.

Авторите смятат, че намерените от тях генетични маркери включват и тези, които влияят за по-успешно решаване на когнитивни тестове. Това подкрепя хипотезата за връзка между интелекта на образованието.

Авторите посочват ограниченията на резултатите си. Първо, самите по себе си генетичните маркери не могат да прогнозират успеха в училище, а освен това използваните данни са само за хора от европейски произход. На второ място, дори и да е ясно кои гени влияят върху образованието, генетичният фактор може да бъде намален с от други фактори - социално-икономически и възпитанието в семейството.

Мненията на експертите за резултатите от това изследване са разнопосочни. Някои смятат, че работата ще окаже въздействие върху социалните науки, например, ще помогне да се предсказва според генетиката възможностите на децата да преминават стандартните тестове. Други смятат, че финансирането на такива изследвания трябва да се спре, защото те нямат смисъл. Други пък смятат, че знанието за генетичните фактори ще помогне на бъдещите родители, които използват изкуствено оплождане.

Да си умен помага.
За образованието обаче, дедо ви поп не е твърдо убеден.

13 септември 2019 в 00:003599