Първото космическо събитие от 2019: Среща с Ултима Туле

НаукаOFFNews Последна промяна на 31 декември 2018 в 00:01 10596 0

Космическият кораб New Horizons на НАСА ще се приближи още повече до обекта от Пояса на Кайпер Ултима Туле (на илюстрацията), отколкото бе до Плутон преди три години. Кредит: SwRI, JHUAPL, Steve Gribben/NASA

Докато празнуваме Нова година, легендарната космическа сонда, която премина с бръснещ полет покрай Плутон преди почти три и половина години, New Horizons, ще се приближи до обект в Пояса на Кайпер, наречен 2014 MU69 или Ултима Туле.

Той ще стане най-отдалеченият обект от Слънчевата система, посетен от космически кораб (Вояджър 1 последно се доближава до Сатурн, а Вояджър 2 - до Нептун).

Изключителното сближаване до този тайнствен обект ще стане на 1 януари, 7:33 българско време.

Сондата ще премине покрай Ултима Туле почти три пъти по-близо, само на 3500 км, в сравнение с Плутон, покрай който прелетя на 12,5 хил. километра.

След като напусна Плутон преди почти три и половина години, през юли 2015 г. New Horizons измина разстояние от почти 1,6 милиарда километра и се движи точно по график.

Определянето на точната дата за прелитане обаче не бе възможно доскоро, защото учените от НАСА нямаха представа за опасностите в пространството около обекта.

New Horizons изпрати първите си снимки на Ултима Туле през август, а оттогава екипът обмисля как да състави най-добрия маршрут, че да се избегнат тези опасности.

Получените изображения от 16 август, 2018. Немалък проблем е точното локализиране на астероида 2014 MU69 върху яркия фон на много звезди / © NASA, JHUAPL, SwRI

При скорост от 50 700 километра в час дори и мъничко въздействие би могло да унищожи космическия кораб. А наземният екип няма да може да вземе контрола от първо лице над New Horizons, за да заобиколи препятствията, защото комуникацията със сондата е невероятно бавна.

В момента New Horizons е на 44,10 астрономически единици от Земята или около 6,11 светлинни часа. Това означава, че макар радиовълните да пътуват със скоростта на светлината, ще им трябват повече от 6 часа, за да достигнат сондата.

New Horizons на Ултима Туле. Композитно изображени, съставено от стотици снимки, заснети от инструмента LORRI. Жълтата точка в средата е Ултима Туле, а X маркира идеалното разстояние. По-големият кръг е разстоянието, което щеше да бъде използвано, ако бяха открити опасности. NASA/Johns Hopkins Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute

Но, разбира се, екипът на New Horizons вече знае какво има в пространството около Ултима Туле, използвайки лазерния сензор за разузнаване (Long Range Reconnaissance Imager - LORRI) и няма опасности като луни или пръстени, които ще затруднят пътуването.

New Horizons ще се движи по доста директен маршрут към Ултима Туле, като ще премине покрай астероида на разстояние от само 3500 километра.

"Нашият екип се чувства, сякаш сме моряци, кацнали на площадката на върха на мачтата на кораб и наблюдаваме опасностите пред него", разказва ръководителят на екипа за опасностите Марк Шоуолтър (Mark Showalter) от Института SETI.

"Екипът постигна пълен консенсус, че космическият кораб трябва да остане в по-близката траектория и ръководството на мисията прие нашите препоръки".

Туле е митичен остров от средновековните карти, името означава "отвъд Туле" или извън границите на познатото.

Това, което знаем, е че това е неправилно парче скала в астероидния Пояс на Кайпер. Тялото представлява или свързани два астероида, или много близка двойна система, с един астероид с размер около 20 километра и друг - 18 километра. То има червеникав оттенък и му трябват над 296 години, за да извърши една пълна обиколка на Слънцето.

Най-близкият подход на New Horizons ще бъде малко след полунощ, в 00:33 EST (7:33 българско време).

New Horizons е първият космически кораб, умишлено изпратен да проучи Пояса на Кайпер - регион, населен с големи и малки космически скали, които обикалят Слънцето в диск, започващ непосредствено след орбитата на Нептун. Планетата джудже Плутон се счита за обект от Пояса на Кайпер.

Космическият кораб ще направи изображения с висока разделителна способност на повърхността на Ултима Туле и ще го сканира с помощта на спектрометър, за да измери химическия му състав. Това "ще ни разкаже за химичните процеси, които са се случвали в най-външната слънчева мъглявина, когато са се образували планетите", разказва планетарният геолог Джефри Мур (Jeffrey Moore) от Изследователския център на НАСА в Мъфет Фийлд, Калифорния и ръководител на екипа за изображения на New Horizons.

Формата на обекта и неговите повърхностни особености, като кратери и скали, също биха могли да дадат сведения за това как се е образувала космическата скала - дали е започва като голям обект, който се разпада, или е изградена от агломерация от по-малки скали.

"Развълнувани сме да видим какъв е в действителност обекта", когато корабът премине покрай обекта на 1 януари, коментира планетарният астроном Сюзън Бенечи ( Susan Benecchi). "Това ще е като отваряне на коледния подарък с шест дни закъснение".

Ще е нужно много време, за да се получи пълна картина. New Horizons ще прекара следващите 20 месеца, изпращайки данните си за Ултима Туле към Земята, докато космическият кораб продължава да се движи навътре в космоса.

След това екипът ще избере официалното име на обекта, което ще представи на Международния астрономически съюз (IAU).