Пенчо Маркишки от БАН разказва за по-интересните астрономически явления през декември

Пенчо Маркишки Последна промяна на 26 ноември 2018 в 00:00 5133 0

Кредит creativephotographytips.com

Астрономическата зима ще започне на 22 декември в 00:23 ч., който ще бъде най-късият ден в годината, траещ само 9 часа и 3 минути. Тогава Слънцето ще се намира в точката на зимното слънцестоене в съзвездието Стрелец.

Съединение с голямо видимо сближаване на Марс и Нептун на 7 декември в 16:46 ч.

Марс и Нептун ще бъдат видимо най-близо няколко минути преди момента на съединението по ректасцензия – в 16:40 ч., когато ще бъдат на ъглово отстояние едва 2′ 12″. Нептун ще бъде южно от Марс.

Условия за наблюдения от нашата страна:

На 7 декември Слънцето ще залезе в 16:53 ч. за София, а двете планети ще са над хоризонта до 23:58 ч. Най-подходящото време за наблюдение е около 18:30 ч. българско време, т.е. веднага след свечеряване. Тогава Марс и Нептун ще са на височина 40° над южния хоризонт.

Яркост и ъглови диаметри на планетите по време на съединението:
Нептун: 7.9 mag, 2.4″;
Марс: 0.1 mag, 8.8″.

Марс и Нептун по време на съединението си на 7 декември 2018 г.

„Коледната“ комета:

След атрактивното шествие по небето на кометата 21P/ Giacobini-Zinner тази есен, в самия край на годината се задава втора сравнително ярка комета – 46P/Wirtanen. Тя ще премине през своя перихелий (най-близо до Слънцето) в нощта на 12 срещу 13 декември, на разстояние 157.88 млн. km от централното ни светило. Тази комета е късопериодична – преминава през своя перихелий веднъж на всеки 5.44 години. На 27 ноември 46P/Wirtanen ще навлезе в съзвездието Кит, а на 4 декември ще пресече границата на Кит с Еридан.

Очакваната ѝ яркост тогава е около 5.3 mag (видима звездна величина). Наблюдаемото движение на кометата на фона на звездите ще се ускори след началото на декември. На 12 декември 46P/Wirtanen ще навлезе в съзвездието Бик (Телец), а в нощите около 16 декември кометата ще се наблюдава видимо недалеч от разсеяния звезден куп Плеяди – на около 4° от него. Този звезден куп е известен с народното си име „Квачката с пиленцата“ и е добре видим с невъоръжено око.

Нощите около средата на декември ще бъдат най-подходящи за наблюдение на тази комета. Тогава нейната яркост ще достигне максималната очаквана – около 4 mag, а според по-оптимистични прогнози – около 3 mag. Луната тогава ще бъде във фаза първа четвърт и ще залязва около полунощ, което ще гарантира добри условия за наблюдения – тъмно безлунно небе. 46P/Wirtanen ще бъде видима през целите нощи във втората половина на декември, а най-високо в небето ще бъде около полунощ.

В нощта на 18 срещу 19 декември кометата ще навлезе за кратко в съзвездието Персей, а на 21 декември ще пресече границата на Персей с Колар. В нощта на 23 срещу 24 декември ще има друг забележителен момент в пътя на 46P/Wirtanen – тя ще премине видимо близо до звездата Капела, най-ярката от съзвездието Колар. Тогава яркостта на кометата ще е леко спаднала. 46P ще се наблюдава удобно до първите нощи на януари 2019 г. в съзвездието Рис. Въпреки че през декември 2018 тя ще достигне яркост около 4 mag и ще е видима с невъоръжено око в ясна и безлунна нощ, бинокъл или малък телескоп би показал повече детайли от нея.

Кометата е открита на 17 януари 1948 г. от американския астроном Carl Alvar Wirtanen. Счита се, че през 2012 г. частици отделени в процеса на разпадането на 46P/Wirtanen са допринесли за по-високата активност на метеорния поток Джеминиди.

Видимите пътища на кометите 46P/Wirtanen от началото на август до около 20 декември и на 21P/Giacobini-Zinner от 9 септември до около 7 ноември. Позициите на кометите са означени през 5 денонощия за 00 UT, с надписи през 10 денонощия във формат месец-дата (mm-dd)

Кометата 46P/Wirtanen видимо близо до звездния куп Плеяди (М 45) в съзвездието Бик на 16 декември 2018 г. На тази дата в 23:00 ч. официално време кометата ще бъде на ъглово отстояние 3° 20′ от центъра на купа. Явлението ще изглежда в този вид ако го наблюдаваме през бинокъл с увеличение 10 пъти

Метеорния поток Джеминиди:

Максимумът на метеорния поток Джеминиди тази година ще бъде на 14 декември около 14:30 ч. с активност около 100 метеора на час. Предвид, че за нашите географски дължини максимума се пада през деня, най-подходящото време за наблюдения от България ще бъде през втората половина на нощта 13 срещу 14 декември и през следващата нощ – на 14 срещу 15 декември.

На 14 декември Слънцето ще изгрее за София в 07:49 ч. и ще залезе в 16:53 ч. На същата дата Луната ще залезе в 23:34 ч. с 44% осветен диск – малко преди първа четвърт. Метеорният поток Джеминиди се наблюдава от 4 до 17 декември, когато Земята преминава през облаци от космически частици, отделили се от астероида 3200 Phaethon.

Автор: Пенчо Маркишки, ИА с НАО, БАН