27 ноември 2020

Планктон оцвети Босфора в тюркоазено

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 юни 2017 в 11:12 47500
Снимка: Bulent Kilic / AFP

Внезапна промяна на цвета на Босфора, който разделя Истанбул на две, изненада жителите на мегаполиса. Явлението се дължи на цъфтежа на фитопланктона в Черно море, съобщава Phys.org.

Жителите на Истанбул заляха социалните мрежи с фотоси на тюркоазения Босфор и изразиха опасенията си от замърсяване, причинено от земетресението в Егейско море в понеделник вечерта. Оцветяването е придружено и от остра миризма, което е увеличило страховете. Учените успокоиха, че това е обичайно явление, което се появява всяко лято.

НАСА вече разпространи снимка на Черно море, цялото обагрено в тюркоазено, заснета на 29 май от спътника й Aqua.

Снимка: MODIS/Aqua/Nasa

Ахмет Джемал Сайдам, професор по природни науки в Университета Хаджетепе, обяснява пред агенция Доан, че причината за оцветяването е в увеличаването на броя на микроорганизмите Emiliania huxleyi. "Това няма нищо общо със замърсяване. Из цялото Черно море има експлозия на Emiliania huxleyi. Това е благословия за Черно море", коментира Сайдам.

Подробности за явлението можете да научите от статията на Наука OFFNews "Защо Черно море изглежда тюркоазено от космоса".