Последна проверка за ракетата Протон-М преди старта на ЕxoMars (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 30 януари 2016 в 10:37 3082 0

Кредит Youtube

Кадър от видеото на изстрелването на Протон М.

Ракетатата носител "Протон-М" с ускорителният блок "Бриз-М" и европейския сателит Eutelsat 9В са изстреляни от Байконур тази нощ, 30 януари в 00:20 ч. българско време (01.20 мск), съобщи РИА Новости.

Изкуственият спътник Eutelsat 9В бе изведен по план на предвидената орбита малко по-късно -  в 00:32 чТова изстрелване е последната проверка за ракетата "Протон-М" преди старта на "ЕxoMars" na 14 март.

Изстрелването е извършено в рамките на дългосрочен договор, подписан през октомври 2015 г., с дъщерната компания на Космическия център Хруничев International Launch Services (ILS) с един от водещите сателитни оператори Eutelsat Communications (Франция). През последните 15 години с помощта на ракетите "Протон" са изстреляни 11 космически апарата за Eutelsat.

Европейският комуникационен сателит Eutelsat 9В е резултат от сътрудничество между Европейската космическа агенция (ЕКА) и френското подразделение на европейския консорциум Airbus Group - Airbus Defense and Space. Това е най-амбициозната телекомуникационна програма. Спътникът е предназначен за цифрови телевизионни услуги и трансфер на данни за Италия, Германия, Гърция, части от Скандинавия и балтийските страни. Космическият апарат със стартова маса около 5 тона ще бъде разположен на орбитална позиция 9 градуса източна дължина.

Въпросният сателит ще използва лазер, за да получава снимки на планетата, направени от друг космически апарат, след което ще ги изпраща към Земята.

Голямо предимство ще е това, че информацията за природни бедствия, като наводнения и земетресения, ще достига много по-бързо до екипите за бързо реагиране, отколкото беше възможно досега.

В момента са нужни часове, за да стигнат снимките, направени от сателитите за наблюдение, долу, на Земята. Това се дължи отчасти на факта, че космическите апарати могат да изпратят снимките си, само когато преминават край сателитна чиния. В повечето случаи те имат видимост към въпросната антена само 10 минути, като цялостното им обикаляне около Земята трае час и половина.

Решението на Европейската космическа агенция (ESA) е чрез лазер да "изстрелва" снимките още по-нависоко, към друг сателит, който има постоянна видимост към станцията на Земята.

Агенцията наскоро пусна два наблюдателни апарата, оборудвани с устройство за оптично предаване. Сега те ще бъдат способни да "разтоварват" своята информация чрез новия сателит за препредаване.

Тестове, проведени от индустриалния партньор на ESA, Airbus Defence and Space, са показали, че е възможно системата да предостави получените снимки на тези, които имат нужда от тях, за 20 минути.

По думите на Магали Вайсиере (Magali Vaissiere), директор по телекомуникациите на Европейската космическа агенция, вече е направена демонстрация на предаване на информация в реално време. За под 20 минути е предоставена информация от наблюдението на крайбрежието на Бразилия до компютъра на потребителя.

Европейската система за препредаване на данни (European Data Relay System; EDRS) се разработва от повече от десет години. Трудна задача е да се накарат сателитите да комуникират един с друг чрез тесен лазерен лъч.

"Трудността е всъщност това, че трябва да уцелиш другия сателит с твоя лазерен лъч на разстояние над 40 000 км, което е подобно на това да се уцелиш монета от две евро на разстояние, колкото Атлантическия океан", казва ръководителят на проекта на ESA Майкъл Уитинг (Michael Witting).