Превърнаха люспи на крокодил в пера

НаукаOFFNews Последна промяна на 22 ноември 2017 в 15:10 4330 0

Еволюция на птиците. Илюстрация: The Natural History Museum

Учените отдавна знаят, че перата на древните гущери са възникнали в резултат на мутации в гените, отговарящи за образуването на люспи, но досега нямаше никакви доказателства за това, тъй като не са намерени фосили на това "липсващо звено" на еволюцията.

Сега е направена първата крачка към решение на този проблем като екип американски биолози откриха набора от гени, управляващ процеса на растежа на люспите при крокодилите и да ги модифицират по такъв начин, че те да започнат да се превърнат в някакво подобие на пера.

Резултатите са публикувани в списание Molecular Biology and Evolution.

"Сега имаме потенциално "липсващо звено" на еволюцията на динозаврите и птиците, молекулярно-генетично обяснение на това, как техните предци са загубили люспите си и са получили пера. Нашите наблюдения показват че силните и слабите промени на ниво активност на гените, управляващи нарастването на люспи по съвсем различен начин влияят на изменението на тяхната форма и външен вид, което говори за това, че люспите наистина могат да бъдат "предшественици" на перата, заяви Чен-Мин Чун (Cheng-Ming Choung) от Университета на Южна Калифорния в Лос Анджелис.

Изследователите искат да проверят теорията за възникването на перата като проучат кои гени са най-активни в бъдещите клетки на кожата в зародишите на пилета и алигатори и да отделят няколко интересни участъка в ДНК на птиците, които работят по друг начин, не както при древните им роднини. Откривайки тези гени, Чун и екипът му решават да видят какво ще стане, ако ги заменят по аналогичен начин в генома на крокодила.

Включвайки всеки от тези гени, учените наблюдават измененията във формата на бъдещите люспи на крокодилите, отбелязвайки си тези участъци на генома, които ги правят по-наподобяващи пера.

В резултат на това биолозите успяха да намерят пет гена – Sox2, Zic1, Grem1, Spry2 и Sox18 – мутациите на които правят люспите на алигаторите подобни или на пух, или на подобието на пера на древните динозаври, или на перата на съвременните птици.

Всеки от тези гени играе своя собствена роля в този процес. Например Sox2 потиска формирането на люспи и отговаря за работата на луковиците на перата, а Grem-1 кара перата да се разклоняват.  Другите участъци, такива като Sox18, управляват развитието на цялостния вид на перата и те са възникнали, според генетиците, през последните етапи на еволюцията на общите предци на пернатите динозаври и птиците.

Изследването на тези гени ще помогне на екипа да реши две задачи да разбере как и защо са се появили пера при динозаврите и да се създаде съобразен пернат дракон от древнокитайските легенди, източна версия на "липсващото звено" на креационистите.

Птиците и влечугите са произлезли от aрхозаврите, които доминират на Земята преди около 250 милиона години.