Причината за бързите радиоимпулси са екзотични източници с безпрецедентна мощност (видео)

Най-загадъчният феномен във Вселената

НаукаOFFNews Последна промяна на 11 януари 2018 в 10:21 22394 0

Произходът на един от най-загадъчните феномени във Вселената се поизяснява. Явлението е повтарящ се бърз радиоимпулс (fast radio burst - FRB), интензивно излъчване на радиовълни, които за милисекунди могат да отделят повече енергия от Слънцето за часове, дни или седмици.

Само 24 такива импулси са наблюдавани, а FRB 121102 в момента е единственият от откритите, който се повтаря - повече от 150 високо енергийни изблици са регистрирани от от едно и също място.

Това е обект, който се намира в галактика джудже на 3 милиарда светлинни години от Земята.

Възможни обяснения на повтарящите се импулси силно варират от въртящи се неутронни звезди с изключително високи магнитни полета или магнетари до лазерни импулси с висока интензивност, използвани от извънземни цивилизации за ускоряване на космически кораби.

Както се съобщава в Nature, FRB 121102 се причинява от неутронна звезда, заобиколена от силно магнитно поле. Изследователите предполагат, че това поле може да бъде или създадено от масивна черна дупка, поглъщаща материя, или от магнетизиран вятър в рамките на една мъглявина или остатък от свръхнова. Тази хипотеза се обосновава от наблюденията, че радиоизлъчването е поляризирано и предположението, че това е поради магнитно поле.

За първи път открити от телескопа Parkes в Австралия, FRB са записани от радиотелескопи по целия свят. FRB 121102 е регистриран на 2 ноември 2012 г., а през 2015 г. става първият, който повтаря сигнала си.

Интересно е да се отбележи, че сигналите FRB 121102, които стигат до нас сега, са излъчени, когато животът на Земята по това време се е състоял само от едноклетъчни организми, милиард години преди да започне еволюцията на най-простия многоклетъчен живот.

За да научат повече за FRB, учените използват обсерваториите Аресибо в Пуерто Рико и Грийн Банк в Западна Вирджиния, за да анализират данните за 16-те импулса от обекта.

3D-отпечатано изображение на един от радиоимпулсите на FRB 121102, открит с Аресибо, показва колко ярко е излъчването в зависимост от наблюдаваната радиочестота и време. Кредит: Anne Archibald/University of Amsterdam

При изучаването на тези емисии изследователите се фокусират върху поляризацията на радиовълните. Това свойство се получава, защото всички електромагнитни вълни, включително радиовълните, трептят нагоре и надолу, наляво и надясно или под някакъв ъгъл. Радиовълните от FRB 121102 са кратки по времетраене и силно поляризирани (с високи пикове в една и съща посока), подобно на радиоемисиите от младите енергийни неутронни звезди, наблюдавани преди това в галактиката Млечен път, обяснява Андрю Сиймор (Andrew Seymour), съавтор на изследването от Националния център за астрономия и йоносфера в Обсерваторията Аресибо.

Когато радиовълните преминат през магнитнетизирана плазма или облак от електрически заредени частици, посоката, в която те са поляризират, може да се обърне. Това явление се нарича ефект на Фарадей.

Усукване на поляризацията, вследствие на ефекта на Фарадей. Wikimedia Commons

Водещият автор на проучването от 2016 г., установило повтарящия се характер на FRB 121102, Джейсън Хеселс (Jason Hessels), астрофизик от Университета в Амстердам, установи, че радиоимпулсите на FRB 121102 са повече от 500 пъти по-усукани от всеки друг FRB, открит досега.

"Не можех да повярвам на очите си, когато за първи път видях данните. Такъв екстремен ефект на Фарадей е изключително рядък", заяви Хеселс.

Това изключително усукване предполага, че FRB 121102 са преминали през изключително гореща плазма с изключително силно магнитно поле. Такива плазми могат да съществуват в близост или до черна дупка повече от 10 000 пъти масата на Слънцето или остатък от свръхнова.

"Единственият известен досега източник в Млечния път, чийто радиовълни са усукани като FRB 121102 са в центъра на нашата галактика, който е динамичен район близо до масивна черна дупка. Може би FRB 121102 е в подобна среда в своята галактика", заяви водещият автор Даниеле Мичилио (Daniele Michilli) от ASTRON. "Но усукването на радиоимпулсите може да се обясни и ако източникът се намира в мощна мъглявина или остатък от свръхнова".

Екипът ще продължи да следи FRB 121102 с надеждата да определи кой сценарий е по-вероятен - черна дупка или силно магнетизирана мъглявина.