Провал на експеримента с ГМО комарите - борбата с новите хибриди ще е по-трудна

Ваня Милева Последна промяна на 17 септември 2019 в 13:45 6470 0

Комарът Anopheles gambiae се храни с кръв. Кредит: James Gathany, Centers for Disease Control and Prevention

Бразилският експеримент, използващ генетично модифицирани мъжки комари, които произвеждат нежизнено потомство, за да се намали броя на носителите на малария, завърши с неуспех.

Генетично модифицираните комари се смесиха с дивата популация и за кратък период броят на комарите в Якобино, Бразилия, спадна, според изследванията, публикувани в Nature Scientific Reports миналата седмица. Но 18 месеца по-късно популацията скокообразно се увеличи, съобщава New Atlas - и още по-лошото е, че новите генетични хибриди са още по-устойчиви към бъдещите опити да се намали броя им.

Комарите, които предават опасни заболявания като зика, треската денга и малария, се разпространяват повече от всякога, благодарение на глобалните климатични промени. За да се борят с тях, учените понякога се опитват да променят генетиката на насекомите, така че да не могат да се възпроизведат.

„Твърдеше се, че гените от щама на освободените комари няма да попаднат в общата популация, защото потомството им ще умре“, заяви пред New Atlas изследователят от Йейл Джефри Пауъл (Jeffrey Powell), водещ автор на новата статия. "Това очевидно не се случи".

Милиони генетично модифицирани мъжки комари Aedes aegypti бяха освободени преди повече от две години в град Якобина, Бразилия. Кредит: Ari Rios [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]

Учените предполагат, че женските по някакъв начин са се научили да идентифицират „увредените“ ГМО насекоми и да избягват чифтосването с тях. И тогава започват да се появяват ефектите от разпространението на нови гени.

"Животът винаги намира начин"

В Бразилия дивите комари се чифтосаха с популацията на генно модифицираните и създадоха нов вид генетичен хибрид, който е по-устойчив от дивите си събратя. Въпреки че новият вариант не е опасен по своята същност или поне не повече, учените, стоящи зад проекта, заявиха, че не разбират напълно как ще се променят нещата в бъдещите поколения.

Сега в тази популация се среща наследственост, не само от местната разновидност, и от такива от Куба и Мексико, които са използвани за получаване на ГМО комарите.

Генетиците предполагат, че в резултат на експеримента популацията е станала още по-устойчива, тъй като е увеличила генетичното си разнообразие.

"Това е непредвиденият резултат", заяви Пауъл пред New Atlas.

Справка: Transgenic Aedes aegypti Mosquitoes Transfer Genes into a Natural Population, Scientific Reports.

Failed GM mosquito control experiment may have strengthened wild bugs, New Atlas