21 януари 2020
  •  Говорят медиците

Разходите за лабораторно създаден бургер спаднаха до 11,36 $

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 април 2015 в 10:4813700
Марк Пост със създадения от него бургер. Снимка: Mark Post

Екип от учени са успели да създадат в лабораторни условия месо, което не само не отстъпва по вкусови качества на естественото, но и вече на драстично снижена цена, съобщи ABC news.

През 2013 г. медиите оповестиха, че е създаден хамбургер в "епруветка", което бе голямо постижение, защото учените са успели да създадат повече или по-малко точно копие на месо в лабораторни условия. Но цената от 325 хиляди за бургер едва ли можеше да привлече и най-запалените фенове.

Само две години по-късно обаче учените обявиха драстично намаляване на разходите за производството като новата цена в момента е около 11 долара за бургер или 80 долара на килограм месо. А най-хубавото е, че технологията изисква само една малка част от мускул за да произведе 10 000 кг месо в лабораторията.

"Говедата са много неефективни животни за превръщане на растителни в животински протеини. Губим всъщност много храна, като се дава на животните за преработване", заявил един от членовете на екипа, Марк Пост (Mark Post) от Маастрихтския университет в Холандия. " Аз мисля, че след 20 - 30 години, считано от сега, ще имаме по-жизнеспособна промишленост за производство на алтернативно говеждо месо."

Технологията на Пост използва стволови клетки, които активно възстановяват клетките на мускулни тъкани, извлечени от крави и култивирани в лаборатория с помощта "ембрионален телешки серум".

Може да е изненадващо, но лабораторната розова кайма е преминала всички вкусови тестове. Пост и екипът му вече работят по подмяна на серума с нещо, което не е от животински произход.

Усъвършенстването на технологията може да отнеме няколко десетилетия, докато стане икономически изгодна. И въпреки тази далечна перспектива, това е насоката, която дава надежда за изхранването на нарастващото население на света.