26 ноември 2020

Различни типове кучета са съществували и преди 11 хиляди години

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 октомври 2020 в 14:16 19520
Кредит: zastavki.com

Международен екип изследователи след анализ на ДНК на останките на древни кучета установи, че преди 11 хиляди години, непосредствено след Ледниковия период, са съществували поне пет типа кучета.

Изследването представя доказателства, публикувани в списание Science. То е водено от учени от Института "Франсис Крик", Университета в Оксфорд, Университета във Виена и археолози от повече от 10 страни.

Домашните кучета имат общ предшественик със съвременните сиви вълци - и едните и другите се отнасят към семейство Кучета (Canidae).

Вълците и кучетата са се разделили еволюционно преди около 20 до 40 хиляди години а самото опитомяване е станало преди около 15 хиляди години.

Разбира се процесът на одомашняване не се е случило изведнъж, а е започнал по времето на съвместното съществуване на предците на кучетата и хората. Вълкоподобните предци на кучетата са били най-древните животни които са придружавали човека. Това е започнало преди повече от 30 хиляди години

Авторите на новото изследване са секвенирали древна ДНК на 32 екземпляра кучета, част от които  на 11 хиляди години. Музейните екземпляри с които работят учените са от Европа, Сибир и от Близкия Изток.

Авторите на новото изследване установиха че в момента но одомашняването са съществували минимум пет различни типа кучета с различни генетични предшественици от Леванта, Карелия,  Прибайкалието, двете Америки и Нова Гвинея. Тези пет линии са възникнали преди повече от 11 хиляди години и представляват по-голямо разнообразие, отколкото учените са установили досега за този период.

По-късно тези типове са се смесили помежду си и в резултат на това се е получило съвременното куче. Например, ранните европейски кучета изглежда, че произхождат от две силно различни популации, една свързана с близкоизточните кучета, а друга със сибирските кучета. В даден момент обаче това разнообразие се губи, тъй като днес не присъства при европейските кучета.

Това проучване предоставя нови сведения за ранната история на популациите кучетата и техните взаимоотношения с хората и помежду им. Но все още остават много въпроси. По-специално, изследователските екипи все още се опитват да разкрият къде и в кой човешки културен контекст кучетата са опитомени за първи път.

Справка: Origins and genetic legacy of prehistoric dogs, Anders Bergström et al., Science 30 Oct 2020: Vol. 370, Issue 6516, pp. 557-564. DOI: 10.1126/science.aba9572