Регистрирана е нова серия от 15 загадъчни бързи радиоимпулси

НаукаOFFNews Последна промяна на 01 септември 2017 в 00:06 6163 0

Проектът Breakthrough Listen, участващ в търсенето на признаци на интелигентен живот във Вселената, откри 15 кратки, но мощни радиоимпулси, излъчвани от мистериозния и повтарящ се източник FRB 121102, съобщи phys.org.

Бързите радиоимпулси (FRB) са кратковременни ярки импулси на излъчване на радиовълни от отдалечени и до голяма степен неизвестни източници.

FRB 121102 в момента е единственият от откритите, който се повтаря - повече от 150 високо енергийни изблици са регистрирани от обекта, който се намира в галактика джудже на 3 милиарда светлинни години от Земята.

Възможни обяснения на повтарящите се импулси силно варират от въртящи се неутронни звезди с изключително високи магнитни полета или магнетари до лазерни импулси с висока интензивност, използвани от извънземни цивилизации за ускоряване на космически кораби.

За първи път открити от телескопа Parkes в Австралия, FRB са записани от радиотелескопи по целия свят. FRB 121102 е регистриран на 2 ноември 2012 г., а през 2015 г. става първият, който повтаря сигнала си.

Интересно е да се отбележи, че сигналите FRB 121102, които стигат до нас сега, са излъчени, когато животът на Земята по това време се е състоял само от едноклетъчни организми, милиард години преди да започне еволюцията на най-простия многоклетъчен живот.

Изследователска група от Технологичния университета на Калифорния в Бъркли (САЩ) включва FRB 121102 в списъка на целите на проекта Breakthrough Listen за наблюдение на най-близките звезди и галактики в търсене на извънземен разум.

На 26 август в продължение на 5 часа наблюдение в диапазона 4-8 GHz са натрупани до 400 терабайта данни, в които се открива подписа на кратките радиоимпулси в широк честотен диапазон, с характерна дисперсия или забавяне (в зависимост от честотата).

Анализът на 15-те нови импулси от FRB 121102 показва също, че FRB се излъчват при по-високи честоти, отколкото се наблюдаваше преди това, като най-яркото излъчване се наблюдаваше с около 7 GHz.

Поредицата от 14 от 15-те открити импулса демонстрира диспергиран спектър и крайна вариабилност. В горния честотен спектър дисперсията е отстранена, за да покаже пик от 300 микросекунди. Заснемането на този разнообразен набор от импулси стана възможен благодарение на широката честотна лента, обработена от Backthrough Listen от телескопа Green Bank. Източник: University of California - Berkeley

"Независимо от това, дали бързите радиоимпулси са сигнали от извънземни цивилизации, Breakthrough Listen ни помага да разширим границите на нашето разбиране за Вселената около нас" - заключава, Андрю Симион (Andrew Siemion), директор на изследователски център в Бъркли, SETI и на проекта Breakthrough Listen.