14 декември 2019
  •  Говорят медиците

Ще се провери теорията на относителността чрез спътниците Galileo

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 ноември 2015 в 13:2642882
Оригиналните (в червено) и коригираните (в синьо) орбити на сателитите Galileo 5 и 6, заедно с тези на първите четири спътника (в зелено). Снимка: ESA/Galileo

Учени от Европейската космическа агенция ще тестват Общата теория на относителността, измервайки най-точно ефекта от забавянето на времето. За това ще използват два спътника Galileo, изведени в неправилни орбити.

Според Общата теория на относителността (ОТО) гравитацията забавя хода на времето. Това означава, че близо до повърхността на нашата планета време протича по-бавно, а по-далече от Земята - по-бързо.

Германският Център за приложни космически технологии и микрогравитация (ZARM Center of Applied Space Technology and Microgravity) и Обсерваторията в Париж в чест на стоте години от теорията на Айнщайн да я проверят за пореден път. За тази цел използват сателитите Galileo 5 и 6, които са с неправилни орбити, тоест не са кръгли, а удължени елипси.

Спътниците Galileo 5 и 6 стартираха заедно с ракетата Союз на 22 август 2014 г. Но заради повреда в последната степен се установяват в издължени орбити, които блокират използването им за навигация.

"В същото време, сателитите случайно стават изключително полезни за науката като инструменти за тестване на Общата теория на относителността на Айнщайн чрез измерване по-точно от всякога на начина, по който гравитацията влияе на хода на времето." - заяви Хавиер Вентура-Травесет (Javier Ventura-Traveset) старши консултант за сателитна навигационна система на Европейската космическа агенция в прессъобщение на сайта на ЕКА.

Въпреки, че орбитите на спътниците са били коригирани, те остават елипсовидни, а всеки спътник се качва и пада с около 8500 км два пъти на ден. Тези редовни смени на височина, а следователно нива на гравитацията, са ценни за изследователите. Изследователите ще сравнят времето на Земята и на борда на апаратите, а всеки от тях е оборудван с атомни часовници.

Прогнозите на теорията ще бъде проверена с точност до 0,0004%, а резултатите ще бъдат на разположение до края на 2017.

Ефектът от забавянето на времето е бил предварително тестван от апарата Gravity Probe A, изстрелян през 1967. На борда му е бил инсталиран атомен часовник. Експериментът се провел на височина от 10 хиляди км в продължение на около 2 часа. След този експеримент Общата теория на относителността е потвърдена с точност до 0,0007.

Новият експеримент ще бъде коренно различен от стария, защото на разположение на учените вече няма да са само два часа, а цяла година. През 2017 г. е планирано да се тества теорията и като се изпрати атомен часовник на борда на Международната космическа станция.

Божо 13.11 2015 в 19:11 2

Пише, че ще измерват забавянето на времето в резултат на гравитацията. За това става въпрос за ОТО.
Писна ми 13.11 2015 в 18:27 1
За забавянето на времето е напълно достатъчно и СТО. Да не се има предвид, че ще измерват по какъв начин (а не с колко) се забавя времето, което има вземане-даване с ОТО?