07 август 2020

Сладоледът на бъдещето няма да се разтича

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 31 август 2015 в 13:00 12940

Учени от Единбургския университет са открили протеин, който ще превърне разтичането на сладоледа на клечка или фуния в неудобство от миналото, съобщава Би Би Си.

Професорът по биофизика Кейт МакФий (Cait MacPhee), казва, че естествено срещан в природата протеин, изолиран от бактерия може да стабилизира суспензията между мазнините и водата за по-дълго време и освен това пречи на въздушните мехури да напуснат сместа. Този протеин също така стабилизира ледените кристали в сладоледа, при което те се топят по-бавно, но едновременно с това ограничава степента им на растеж като не им позволява да станат прекалено големи и твърди. Тези свойства позволяват на водно-маслената смес да достигне по-висока температура преди да започне да се топи и съответно разтича.

Според нея откритието означава и че от сладоледа на бъдещето ще пълнеем по-малко. "Когато дадена храна е прекалено студена способността ни да усещаме сладкото е силно понижена. Поради това в момента се добавят много захари за да може все пак да усещаме вкуса на сладоледа", обяснява тя. "Затова, ако можем да ядем сладоледа при по-висока температура, производителите ще могат да слагат по-малко захар, отколкото сега."

Според професор МакФий, въпросният протеин може да се появи в продуктите през следващите пет години.