Спинозавърът е бил "речно чудовище", доказват новооткрити зъби на хищника

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 23 септември 2020 в 10:29 4255 0

Кредит Thomas Beevor et al., Cretaceous Research 2020

Зъби на Spinosaurus, открити в Кем Кем в Мароко. В изображения А и В се вижда част от счупен зъб с максимален диаметър 2,5 мм. Изображение С представлява торбичка, пълна с фрагменти от зъби на Spinosaurus, изоставени от търсачи на фосили.

Съществуват все повече доказателства, че един от най-големите хищници през креда е ловувал в реките, вместо на сушата. Ново изследване, публикувано в списание Cretaceous Research може би окончателно доказва, че спинозавърът е бил воден динозавър, след скорошното откриване на многобройни зъби от хищника.

Екип от учени от Портсмут, Великобритания, изследват колекция от над хиляда зъби, за да установят без всякакво съмнение, че хищникът е бил грамадно речно чудовище. По-ранно изследване от тази година допринася към тази хипотеза, след като открива, че опашката на динозавъра е идеално адаптирана за движения във вода. Плуващият гигант Spinosaurus aegyptiacus е достигал до 15 метра на дължина и тегло от около 6 тона.

Новото изследване анализира 1 261 зъба и части от зъби, открити в древното речно легло Кем Кем в Мароко, където преди 100 милиона години е текла река из пустинята Сахара. Докато преглеждат всички открити образци, учените разбират, че спинозавъра, чиито зъби имат отличителна повърхност, са основна част от находката.

Част от останките открити в Кем Кем, принадлежащи на различни видове динозаври. Н представлява зъб от Spinosaurus sp.

"Големият брой зъби, които събрахме от праисторическото речно легло разкриват, че Spinosaurus са били многобройни там, общо 45% от всички открити зъбни останки", обяснява Дейвид Мартил (David Martill), професор по палеобиология от Университета на Портсмут (University of Portsmouth). "Не ни е известно друго място, където толкова много зъби на динозаври да са откривани в скалите, запазили фосили".

"Подчертаното изобилие на зъби на Spinosaurus е отражение на техния воден начин на живот. Животно, прекарало голяма част от живота си във водата по-вероятно ще остави зъби в речни отлагания, от онези динозаври, които може би са посещавали реката само за да пият вода или да се хранят по бреговете".

Зъби на Spinosaurus sp., открити в Мароко. Трите морфотипа, определени от Richter et al. (2013), са Mt.1a-c. От диаграмата се вижда, че по-малко от половината образци не могат да бъдат отнесени със сигурност към някой морфотип. Дължина на скалата - 10 мм. Кредит: Thomas Beevor et al., Cretaceous Research 2020

Кем Кем е популярно място за търсене на останки на спинозаври, които често са откривани измежду различни фосили на същества от креда, включително риби, крокодили, летящи влечуги и земни динозаври. Учените обясняват, че въпреки че са откривани и останки на сухоземни динозаври в Кем Кем, значително по-голямото количество от зъби на Spinosaurus доказва без всякакво съмнение, че са живели и умирали в реката, вместо по бреговете.

"От това изследване можем да потвърдим, че на това място тези гигантски динозаври не само са живели, но са и умирали. Резултатите съвпадат напълно с идеята за истинско водно "речно чудовище", допълват авторите.

Източник: IFLScience - Treasure Trove Of Teeth In Morocco Prove Spinosaurus Was A "River Monster"