22 август 2019
  •  Говорят медиците

Тази птица е едновременно и женска, и мъжка

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 февруари 2019 в 00:0020580
Кредит: Shirley Caldwell

Мъжките птици кардинал Cardinalis cardinalis, са червени. Женските са бежови.

Този странен екземпляр, живеещ пред кухненския прозорец на Джон и Шърли Колдуел (John and Shirley Caldwell) в Ери, Пенсилвания е равномерно разделен на две - има пера, оцветени в червено от дясната и в бежово от лявата си страна.

Когато Шърли снима птицата в една зимна утрин, веднага разбира, че е необикновено красива.

Но не си дава сметка, че птицата е особена не само в оперението си, разказва Live Science.

Орнитолозите наричат такива птици двустранно гинандроморфни, което означава, че едната половина от тялото на птицата е мъжкa, а другата половина е женскa.

"Тази забележителна птица е истинска химера между мъжко и женско", разказва Даниел Хупър (Daniel Hooper), постдокторант в Лабораторията по орнитология към Университета Корнел.

Гинандроморфизмът съществува при много видове птици, ракообразни и пеперуди. Според Хупър,такива птици кардинал се забелязват особено лесно, защото мъжката и женската половина са оцветени в отчетливо контрастни цветове.

Начинът, по който птиците получават два цвята пера и два пола включва много хромозоми, които работят различно от половите X и Y хромозоми при бозайниците.

Според Хупър, женските птици носят и двете полови хромозоми, които при птиците са означени като W и Z, докато мъжките имат две Z. Счита се, че гинандроморфизмът се получава, когато женската яйцеклетка развие две ядра - едно, съдържащо единична Z и едно, съдържащо единична W хромозома. Когато яйцето бъде оплодено от сперматозоид, носещ двете Z хромозоми, яйцето се развива едновременно с ZZ (мъжки) и ZW (женски) хромозоми. Тогава птицата се развива с половин женско и половин мъжко тяло.

Ако това хромозомно разбъркване се случи рано в развитието на животното, преди клетките да са започнали да се делят, резултатът е идеално двустранно разделение, както с този кардинал.

Според Кимбърли Рийс (Kimberly Reece), генетик от Института по Океански Науки във Вирджиния, двустранната симетрия "обикновено се проявява, когато организмът е между 8 и 64 клетки", съобщава тя през 2005г. след откриването на гинандроморфен рак в Чизапийк Бей.

Изглежда такъв е и случаят с двустранно оцветения кардинал в Пенсилвания, предполага Хупър. За да се знае със сигурност, обаче, орнитолозите трябва да изследват кръвта на птицата. Ако случаят е такъв, вероятно и мозъкът на птицата е "половин женски" и "половин мъжки" и вероятно птицата не би могла да пее, способност, развита само при мъжките индивиди.

Шърли Колдуел забелязва, че такъв яркочервен мъжкар ухажва гинандроморфът в двора й. Ако има "химия" между тях е възможно дори да имат поколение, според Хупър.

"Повечето гинандроморфни индивиди са безплодни, но този може дори да е плодовит, тъй като лявата му страна е женска, а при птиците само левият яйчник е функционален", пояснява Хупър.