Те са бавни, но умни: Гигантските костенурки могат да учат и го помнят с години

Ваня Милева Последна промяна на 09 декември 2019 в 00:00 6356 0

Гигантските костенурки не са толкова "бавни" в главата, колкото в краката, сочат нови изследвания.

Тези влечуги не само могат да бъдат научени на прости задачи, но дори някои от тях могат да си припомнят наученото след цели девет години.

Изследователите тренират осем костенурки от остров Галапагос (Chelonoidis cf. nigra) и девет костенурки от остров Алдабра (Aldabrachelys gigantea) от два зоопарка и откриват, че тези гигантски същества бързо учат, особено когато са заедно с други.

"Предоставяме първите доказателства за социално обучение на костенурките от о. Галапагос и о. Алдабра", пишат учените в статия, публикувана в списание Animal Cognition.

Това може да звучи изненадващо, но е истина.

Винаги се е смятало, че гигантските костенурки са самотни същества с минимален интелект, но през последните години става ясно колко е погрешно това.

Дори днес знаем много малко за семейството на костенурките и почти нищо за гигантските сухоземни костенурки - повечето от проведените проучвания са фокусирани върху морските костенурки - изследванията на червенопетнистата костенурка (Chelonoidis carbonaria) например доказват, че тези същества могат да бъдат научени да използват сензорен екран срещу ягоди. През 2017 г. всъщност учените откриха, че този конкретен вид има по-дълга памет, отколкото се е предполагало, задържайки визуални спомени в продължение на 18 месеца.

Но както подчертават изследователите много малко се знае за гигантските костенурки, които живеят на сушата. Нито костенурките от о. Алдабра, нито костенурките от о. Галапагос се описвани като особено умни или социални, въпреки че в дивата природа тези гиганти спят, пасат и мигрират на групи. Известно е, че те изминават големи разстояния сред природата и живеят много дълго време - понякога до 100 години. Поради способността си да пътуват на дълги разстояния, изследователите подозират, че гигантските костенурки на островите Галапагос и Алдабра вероятно имат добра памет - те трябва да запомнят пътя до предвидените дестинации и как да се върнат.

Затова изследователите създават експеримент, предназначен да провери паметта им - и откриват, че тези огромни същества са способни да се обучават.

„Въпреки че гигантските костенурки може да не формират сложни социални общества като някои други видове, в природата те си споделят ресурсите“, обясняват авторите.

„Изглежда вероятно споделят информация за важни ресурси, привличайки внимание към местоположението им“.

За да тестват интелигентността на животните, авторите поставят обикновен експеримент с храна като награда. Първо костенурките са обучени да захапват цветна топка на края на пръчка.

След това са им показани две цветни топки и ако захапят правилния цвят, са награждавани с храна. На всяка костенурка е давана цел с различен цвят и не се дава награда, ако не успее да изберат правилната.

Изследователите съобщават, че всички костенурки са успели да научат тази проста задача. След това, за да тестват паметта им, тестът се повтаря със същите пръчки и цветни топки 95 дни по-късно и отново, 9 години по-късно.

Изследователите съобщават, че всички костенурки са успели да запомнят тренировките си и да изберат правилната топка. Изследователите се връщат в зоопарка девет години по-късно и отново проверяват всички костенурки и откриват същия резултат - всяка костенурка избира правилната цветна топка без никакви напомняния. Изследователите също така отбелязват, че по време на тренировките костенурките сякаш се научават какво да правят по-бързо, когато се тренират в група - дори ако членовете на групата са тренирани с различни цветни топки.

Ще бъдат необходими допълнителни изследвания, за да се потвърдят тези резултати, тъй като размерът на експерименталната група е доста малък и няколко от костенурките са показали пълна липса на интерес.

Но все пак това изследване ни подсказва, че си струва да се изучава интелигентността на тези дълголетни гиганти и изглежда, че сме подценявали техните способности. Сега можем да започнем да коригираме представите си.

Справка: The underestimated giants: operant conditioning, visual discrimination and long-term memory in giant tortoises, Tamar Gutnick et al., Animal Cognition, DOI: 10.1007/s10071-019-01326-6.

Forget Elephants. Giant Tortoises Can Learn New Tricks And Remember Them For Years, ScienceAlert