Учени са намерили начин да накарат ракови клетки да се избиват помежду си

Наука OFFNews Последна промяна на 21 октомври 2015 в 14:30 7234 0

Кредит www.doctorshangout.com

Остра миеолоидна левкемия

Учени от САЩ са открили антитяло, което превръща раковите левкемични клетки в естествени клетки убийци - тип бели кръвни клетки, които откриват и унищожават туморни клетки в тялото.

Ако това работи и при хора, то би могло не само да се понижи броя на раковите клетки в пациентите, но и да се елиминират напълно.

Досегашните лабораторни тестове показали, че видоизменените левкемични клетки унищожили близо 15% от раковите левкемични клетки само за 24 часа. "Това е напълно нов подход за лечение на рак и ние смятаме възможно най-скоро да извършим тестове и при пациенти," заяви ръководителя на проучването Ричард Лернър (Richard A. Lerner) от Scripps Research Institute в Лос Анджелис.

Резултатите са толкова обещаващи, че дори Лернър бил изненадан. Неговият екип наскоро открил, че излагането на клетки от костния мозък на антитела от други части на тялото може напълно да промени съдбата на тези клетки. Например, костно-мозъчни клетки могат да се превърнат в мозъчни клетки.

На основата на тези открития, Лернър и колеги му започнали да търсят антитяло, което да трансформира раковите левкемични клетки обратно в нормални здрави костно-мозъчни клетки. Но вместо това, те се натъкнали на рядко човешко антитяло, което имало още по-интересни свойства - то можело да превръща раковите клетки в убийци.

Въпросното антитяло се свързва към рецептор за молекула наречена TPO - или тромбопоетин - която се открива при повечето остри миелоидни левкемични клетки. По принцип тромбопоетинът стимулира производството на клетки, наречени мегакариоцити, които са предшественици на тромбоцитите (известни още като кръвни плочици), участващи в процеса на кръвосъсирване. Раковите клетки, които произвеждат рецептора за тромбопоетин, по този начин могат да се възползват от този естествен сигнал, за да ускорят умножаването си и затова този рецептор се смята за онкоген. Когато учените за пръв път изложили левкемични клетки на антитялото, наблюдавали как много от тях се превърнали в дендритни клетки, нормални клетки от имунната система.

Това само по себе си било изумително откритие, но те показали също, че когато стимулацията на клетките с антитялото продължила, част от тях се развили допълнително в клетки, подобни на естествените клетки убийци (natural killer cells - NK клетки), които са основните воини на имунната система, специализирани в убиването на увредени и ракови клетки.

Учените с изненада наблюдавали, как тези ново-трансформирани клетки бързо започнали да унищожават останалите левкемични клетки около себе си. В рамките на един ден, малкият брой такива NK клетки успели да убият около 15% от заобикалящите ги ракови клетки.

"Това антитяло може да превърне раковите клетки на острата миелоидна левкимия в много други клетъчни типове, но някак си имахме късмета да получим именно NK клетки," разказва Лернър.

За щастие, антитялото повлиявало само левкемичните клетки, а не здравите клетки в костния мозък, което показва, че вероятно това може да работи като насочена ракова терапия. Поради някаква причина, тези NK клетки не атакували други ракови типове, а само тези на бившите им събратя.

Това е едновременно добра и лоша новина, тъй като означава, че те са по-специфични и е по-малко вероятно да причиняват сериозни странични ефекти. Но това също означава, че те едва ли ще бъдат полезни срещу други типове рак, например - на гърдата.

Допълнителните тестове ще покажат нивото на безопасност и ефективност на потенциалното ново лечение, а екипът на Лернър в момента се опитват да разберат как точно работи антитялото. Освен това, те с нетърпение очакват терапията им да бъде допусната до клинични проучвания скоро.

"В момента обсъждаме с фармацевтични компании как бихме могли да проверим ефекта му при хора след като се извършат съответните предклинични тествания за потенциална токсичност," твърди Лернър.

Учените освен това извършват скрийнинг за антитела с подобен ефект при други видове рак. Новият подход е изключително вълнуващ и учените се надяват да успее да реализира своя потенциал