В Китай са редактирали гени в човешки ембриони за втори път

Наука ОFFNews Последна промяна на 10 април 2016 в 14:15 4519 0

Кредит MIT News

Изследователи от Китай са редактирали гените на човешки ембриони, за да направят клетките им устойчиви на HIV инфекция. Това е вторият описан случай на използване на технологията за редактиране на гени, наречена CRISPR / Cas9 за промяна на гените в човешки ембриони, съобщава Science News.

В новото изследване, публикувано на 6 април в Journal of Assisted Reproduction and Genetics, изследователите са редактирали ген, наречен CCR5, за да въведат мутация, която не позволява на ХИВ да проникне в клетките. Точно както в първия случай, изследователите използват нежизнеспособни ембриони, от които не би могъл да израстне зародиш, ако се имплантират в матката.

Екипът е събрал повече от 200 едноклетъчни ембриони, но малко от ембрионите в проучването са се променили в желаната посока. Дори и ембрионите, които съдържали предназначената за блокиране на ХИВ-вируса мутация в едно от копията на CCR5 са запазили и нормалния CCR5 ген или в други случаи са наблюдавани неконптролирани мутации в други алели на гена. Проучването "показва, че остават да бъдат решени значителни технически проблеми в методиката," заяви Йонг Фан (Yong Fan) от Медицинския университет в Гуанджоу, автор на доклада и ръководител на екипа.

Етичният дебат

"Редактирането на зародиши" - генетичната модификация на човешки клетки, включително и ембриони, яйцеклетки и сперматозоиди, която може да бъде предадена на бъдещите поколения - е спорна експериментална методика. "Предполага се, че така може да се създадат генетично модифицирани хора", твърди Фан.

Учените предупреждават, че модифицирането на гените на нормални бебета трябва да е "строго забранено" поне докато технологията не се усъвършенства. "Ние смятаме, че е необходимо да се продължи разработването и подобряването на технологиите за прецизна генетична редакция при хората," заяви Фан, тъй като генната модификация може да "предостави решения за генетичните заболявания" и подобряване на човешкото здраве.

Преди почти една година, друг екип в Гуанджоу съобщи, че е променил ДНК на ембриони в опит да поправи генетичен дефект, който причинява заболяване на кръвта, наречено бета-таласемия.

Това съобщение отприщи етичен дебат, а през декември миналата година американската Национална академия на науките, заедно с британски и някои китайски научни ръководители, заявиха, че всеки опит да се направи генно редактирано бебе би бил "безотговорен", припомня сайта на MIT Technology Review.

През февруари, представители на САЩ отидоха още по-далеч, като нарекоха генното редактиране "оръжие за масово поразяване" и заклеймиха по-ранните китайски изследвания.

Така или иначе, един ден внасянето на защитни гени у хората  може да се превърне в реална възможност. Това ще бъде като ваксина, само че инсталирана в генома на човека от раждането му. Има дълъг списък от генетични заболявания, от които хората ще искат да защитят децата си, освен защитата от ХИВ. Определена промяна в ДНК, например, изглежда може да предотврати напълно болестта на Алцхаймер. Друга би създала хора с два пъти повече мускулна маса...