17 юли 2018
  •  Говорят медиците

В четвъртък ще бъде обявен пробив в астрофизиката

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 юли 2018 в 00:0045790
Лабораторията IceCube на Южния полюс. Снимка: IceCube Collaboration

В четвъртък, 12 юли, от 18:00 часа българско време от Националната научна фондация (NSF) ще бъде обявено важно откритие в астрофизиката по време на извънредна пресконференция.

Пробивът е осъществен с IceCube, големият детектор за неутрино на NSF на Южния полюс. На пресконференцията присъстват освен представители на научната фондация и анализатор от НАСА, работещ с космическия телескоп за гама лъчи Fermi-LAT и говорител на MAGIC (Major Atmospheric Gamma Imaging Cherenkov Telescope - Основен атмосферен гама телескоп за изобразяване на лъчението на Черенков) в Ла Палма, Институт по физика "Макс Планк".

Съдейки по състава, вероятно е открито нещо с IceCube и Fermi и MAGIC. Има голяма вероятност това да са екстремно високо енергийни неутрино от свръхмасивна черна дупка.

В блога си нидерландският астрофизик Ари Нууен (Arie Nouwen) предполага, че става въпрос за "събитие IC170922" в IceCube - регистриране на екстремно висока енергийно неутрино (Extremely high energy- EHE, енергия 10 5 <Е <10 11 GeV), произхождащи от блазар TXS 0506 + 056 .

Блазарът е квазар с "активно галактическо ядро" (Active Galactic Nuclei - AGN), чийто струен поток от свръхмасивната черна дупка е насочен право към Земята.

По-ранно едно друго астрофизично откритие бе обявено по подобен начин, а именно регистрирането на гравитационната вълна GW170817 от сблъсък на две неутронни звезди, което бе наблюдавано от много инструменти.

Пресконференцията в четвъртък може да бъде проследена и тук .