Вселената ще колапсира по-рано, отколкото се смяташе

Наука ОFFNews Последна промяна на 02 април 2015 в 10:18 11909 1

Една от теориите за тъмната енергия предполага, че Вселената няма да се разширява вечно, а вместо това, ще се свие в т.нар. "Голям колапс" , след което ще престане да съществува. Сега, според ново проучване, това би могло да се случи много по-рано, отколкото се очакваше.

Физици от Университета на Калифорния в Дейвис и Университета в Нотингам са представили нови оценки за времето, когато ще се случи колапс на Вселената. Учените твърдят, че това трябва да стане в рамките на няколко десетки милиарда години. Резултатите от изследванията са публикувани в списание Physical Review Letters.

Учените са предефинирали космологичната константа, фигурираща в уравненията на Общата теория на относителността и описваща нулевата енергия на физическия вакуум (тъмната енергия). Тази константа се смята, че остава непроменена във времето и пространството, но теоретично изчислената стойност е 10 120 пъти по-голяма от горната граница на стойността, определена от астрономичните наблюдения.

Модификацията на уравненията на Общата теория на относителността, предложени в новото изследване, може да потисне приноса на квантовите флуктуации, чието отчитане води до изчислената огромна теоретична стойност на константата.

Това води обаче до необходимостта от представата за крайна Вселена, която в бъдеще ще колапсира - нейното ускорено разширяване спира и се заменя с ускорена компресия, която с течение на времето ще доведе до колапс на Вселената и тя ще премине в сингулярно състояние.

"Сривът е неизбежен и се предхожда от текущия етап на космическо ускорение," - казват физиците Неманя Калопър (Nemanja Kaloper) от Университета на Калифорния, Дейвис и Антонио Падиля (Antonio Padilla) от университета в Нотингам пред Phys.org.

Техният модел предполага, тъмната енергия ще доминира във Вселената малко преди да се случи обрата, след който ще започне евентуалният колапс. Макар и да не може да се определи времето, когато ще се случи този обрат, изчисленията на физиците показват, че това може да бъде много скоро (в космологични мащаби).

Физиците ще продължат да развиват своята теория, отчитайки поправките, свързани с квантовата гравитация.

03.04 2015 в 16:20