Вулканите са помогнали на някои микроорганизми да оцелеят след най-големия Апокалипсис на Земята

Наука ОFFNews Последна промяна на 09 април 2015 в 15:43 5748 0

Екип от американски учени от Университета на Тексас, Луизиана и Университета на Рочестър са установили, че изригванията на вулканите, от една страна имат гибелни последици, а от друга страна снабдяват със жизненоважния за екосистемите въглерод. Изследването е публикувано в International Geology Review.

Преди 251.4 милиона години, през периода Перм, Земята е преживяла най-масово измиране в историята си. Редица природни и климатични условия са довели до изчезването на повече от 90% на всички сухоземни и морски видове. Никой не знае точно защо се е случило това събитие, но е възможно апокалипсисът да е започвал с падането на астероид или глобално увеличение на вулканичната дейност.

Сега учените смятат, че вулканите всъщност частично са смекчили щетите и са помогнали на малки морски създания, като фораминифери и тръбни червеи да оцелеят. Вулканичните изригвания водят до разпръскване във въздуха на голямо количество вещества, които могат да останат в атмосферата в продължение на няколко години и да пречат на слънчевата светлина да достигне Земята, което би довело до охлаждане на повърхността на планетата.

Едно от вулканичните вещества, което застила сушата и се утаява в океана, е богатата на въглерод пепел, която се използва от микроскопичните морски организми. След анализ на състава на скали във Виетнам, изследователите са открили, че фораминиферите по-активно използват вулканичния въглерод за изграждане на черупките си, отколкото обичайния калциев карбонат. Така че, вулканът не само отнема живот, но също така и до известна степен го поддържа.

Фораминифери. Снимка: Wikimedia