За първи път е открита движеща се свръхмасивна черна дупка

Ваня Милева Последна промяна на 15 март 2021 в 00:04 12121 0

Свръхмасивна черна дупка с невидим партньор - илюстрация на жудожник.

В сърцевината на всички галактики има свръхмасивна черна дупка и характеристиката на всички тези черни дупки е, че те са неподвижни спрямо околната галактика, без да се брои собственото въртене на черната дупка.

Цялата галактика се върти около черната дупка, точно както нашата галактика Млечен път се върти около свръхмасивната черна дупка Стрелец A*.

Но сега може би е открита такава, която наистина се движи!

"Помислете колко е по-трудно да приведете в движение боулинг топка като я ритнете, отколкото да ритнете футболна топка - осъзнавайки, че в този случай "топката за боулинг" е няколко милиона пъти масата на нашето Слънце. Това ще изисква доста мощен удар", коментира Доминик Пеше (Dominic Pesce), астроном от Центъра за астрофизика Harvard & Smithsonian, ръководил изследването.

Астрономи от Центъра за астрофизика са изследвали десет галактики, централните свръхмасивни черни дупки, които имат вода в заобикалящия ги акреционен диск.

Докато водата обикаля около черната дупка, тя произвежда подобен на лазер лъч радио светлина, известен като мазер. Когато се изследва  светлината от тези десет галактики този мазер с комбинирана мрежа от радио антени, с помощта на интерферометъра Very Long Baseline Interferometry (VLBI), това даде на астрономите много точна скорост на черната дупка спрямо останалата част на галактиката. Мазерите могат да помогнат за измерване на скоростта на черната дупка много точно, обяснява Пеше.

В девет галактики черната дупка изглежда е в покой спрямо галактиката.

Само не и J0437 + 2456, галактика на 230 милиона светлинни години.

Галактиката J0437 + 2456. Кредит: Sloan Digital Sky Survey (SDSS)

Черната дупка в J0437 + 2456 е около три милиона пъти масата на Слънцето, а измерванията с VLBI и след това потвърдени с наблюдения от обсерваторията "Аресибо" и "Джемини" показват, че черната дупка се движи през галактиката със скорост 177 000 км/ч.

Има две възможни обяснения за тази движеща се свръхмасивна черна дупка: това може да е резултат от сблъсък на две свръхмасивни черни дупки, при което новообразуваната черна дупка е изхвърлена в определена посока и започна да се лута из галактиката. Също така може да се окаже, че черната дупка в J0437 + 2456 не е сама, а има наблизо друга свръхмасивна черна дупка, която все още не се вижда, тъй като нейният акреционен диск не работи като мазер.

Справка: A restless supermassive black hole in the galaxy J0437+2456