За съжаление на растителните невробиолози растенията нямат съзнание

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 04 юли 2019 в 12:00 6561 0

Кредит pixabay

Начинът, по който растителните клетки си изпращат сигнали не може да бъде сравнен с нервната система на животните, се съобщава в ново проучване, публикувано в списанието Trends in Plant Science. Тази идея се противопоставя директно на малко познатата дисциплина растителна невробиология.

В последните години за химията на растенията стана ясно, че тя е много по-динамична, отколкото се е считало преди. Растенията могат да усещат и отговарят на звуци, някои реагират и на допир. Те могат да общуват помежду си и дори да имат способност да запаметяват.

От първите години след 2000 тече дебат дали бихме могли да разграничим потокът на растителни хормони и отговорът на растенията към природните стимули в нещо, което може да е аналогия на нервна система. Критиците смятат, че това сравнение има своите ограничения и някои граници не трябва да бъдат преминавани.

"Най-голямата опасност от антропоморфизирането на растенията в научните изследвания е, че това подкопава обективността на изследователя", смята ботаникът Линкълн Тайз (Lincoln Taiz) от Университета на Калифорния Санта Круз. "Виждаме, че животните и растенията са развили различни жизнени стратегии. Мозъкът е орган, който "струва скъпо" на организма и растенията нямат никаква нужда да притежават високо развита нервна система".

Ако се разглеждат конкретните факти, само животните имат невронна мрежа, отговорна за обработката на стимули и реагирането към тях. Никой не смята, че растенията имат сиво вещество или периферни нерви. Но когато учените откриват повече за предаването на сигнали между растителните клетки и комуникацията между отделни растения, се появява изкушението да се сравнят с нервните пътища при животните.

Учените описват в своя труд примерът с прилагането към растенията на идеята за "интелект на рояка".

"Според тази идея, поведението на растенията се появява от координацията между единичните клетки и тъкани, аналогия на решаването на проблеми чрез общуването и кооперацията между членовете на пчелния кошер. Но в тази аналогия има някои проблеми."

Пчелите са свободни да се движат, за разлика от клетките в отделните растения. Също така има по-малка степен на генетично разнообразие между отделните членове на рояк насекоми, което е важна разлика при възпроизводството.

Но една от най-проблематичните аналогии, изглежда, е идеята, че някои растения може да имат съзнание. Философите не успяват да поставят ясна граница на този въпрос от векове. Дори модерната неврология не може да посочи точната анатомическа основа, стояща зад човешкото съзнание.

Предположенията, че подобна на нервна активност, открита във върховете на корените на растенията, прилича на мозъчната, може би стига твърде далеч. Особено, като има много животни с истинска нервна система, на които не приписваме съзнание.

"Така че ако животните нямат съзнание, може да сме съвсем убедени, че и растенията - които нямат не само мозък, но и неврони - също нямат съзнание", смята Тайз.

Може би е възможно по-задълбочени изследвания в бъдещето да покажат, че реакциите на растенията са сравними с тези на животни, които считаме за съзнателни. Но Тайз и колегите му смятат, че експериментите, на които невролозите на растенията основават твърденията си, не носят достатъчно сериозни научни резултати, които да поддържат подобни теории.

Според Тайз все още има много въпроси, на които трябва да бъде отговорено, преди растителната невробиология да може да влезе в учебниците.

Източник: Science alert - Sorry, But Plants Really Don't Have Consciousness, According to This New Paper