19 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Затлъстяването може да се лекува с редактиране на ДНК

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 август 2015 в 10:5616940
Снимка: wikipedia.org

Само с поправката на един ген учените са успели да редуцират теглото на мишки наполовина, без да увеличават физическата им активност или намаляват количеството на храната.

Откритието е публикувано в изданието The New England Journal of Medicine.

Чрез експерименти авторите са установили, че вариант на гена FTO предизвиква прекомерна активност на свързаните с него гени IRX3 и IRX5, отговорни за образуването на мастни клетки. Самите мастни клетки могат да бъдат два вида - бели адипоцити, които съхраняват енергия във вид на мазнини и кафяви адипоцити, използващи я за производство на топлина. Повишената активност на IRX3 и IRX5 насърчава образуването на бели адипоцити, което води до появата на излишна бяла мастна тъкан.

Изследователи от Харвард и Масачузетския технологичен институт са редактирали гена FTO в мишки, използвайки технологията, наречена CRISPR-Cas 9. След тази обработка, нивото на активност на IRX3 и IRX5 се понижила, а развиващите се клетки ставали по-често кафяви адипоцити.

Учените установили, че мишките намалили теглото си наполовина в сравнение с други мишки, въпреки че са хранени с богата на мазнини диета.

В рецензиите за работата на екипа се казва, че на лекарите все още предстои да разберат подхожда ли тази техника за лечение на генетично предразположение към затлъстяване и колко е ефективна.

FTO е един от гените, които са най-често свързани със затлъстяването. Преди се е смятало, че неговите мутации провокират нарастването на т.нар хормон на апетита, грелин, принуждаващ собственика си постоянно да изпитва чувство на глад.