Звездата на "извънземните" KIC 8462852 загадъчно продължава да избледнява

Наука ОFFNews Последна промяна на 08 август 2016 в 09:59 13795 1

Илюстрация: earth-chronicles.com

Нов анализ на данни от телескопа Кеплер разкри, че пада все по-бърьо яркостта на мистериозната KIC 8462852, в района на която се подозираше, че съществува силно развита цивилизация.

Астрономите отново са озадачени, но призовават да се разгледат и други, не толкова сензационни хипотези за обяснение на странното й поведение.

Изследването е достъпно в сайта arxiv.org.

В средата на октомври 2015 г., астрономи от Университета Йейл разказаха за необичайните колебания в яркостта на звездата KIC 8462852 ("Таби", на името на един от астрономите от Йейл) в съзвездието Лебед, чиято светимост на два пъти намалява с почти една четвърт през последните 7 години. Тези непредсказуеми колебания по сила и продължителност  не могат да се обяснят нито с преминаването на планети, нито с движението на обширен кометен облак, а наблюденията в инфрачервения диапазон отхвърлят и съществуването на газово-прахов диск около звездата.

Затова някои изтъкнаха възможността за наличие на т.нар. Сфера на Дайсън, създадена от напреднала цивилизация на извънземни.

В същото време наблюденията на звездата продължават и излизат нови изненадващи резултати. Сега двама астрономи Бенджамин Монте (Bendjamin Montet) от Астрофизическия център Харвард-Смитсониън и Джошуа Саймън (Joshua Simon) от Института Карнеги анализират данни от 1600 дни на космическия телескоп Кеплер за KIC 8462852.

Както отбелязват учените в новата публикация, в данните от наблюденията на Кеплер са открити десет значителни спадове в кривата на светимостта за периода на мисията Кеплер, спадове, които са не само апериодични, но и с неправилна форма и чиято амплитуда се променя значително, от един процент до 20 % от общия поток на KIC 8462852.

Серията диаграми показва различни части от 4-годишните наблюдения на Кеплер за KIC 8462852. Източник: Boyajian/2015

"Ние прекарахме много време, опитвайки се да се убедим, че всичко това не е истина," - споделя един от авторите. - "Но не успяхме. Всъщност звездата, както се оказа, не само необяснимо променя яркостта си, но и светимостта й постепенно намалява с времето."

Резултатите от проучването за KIC 8462852 и седем близки звезди за сравнение са установили, че през първите три години на мисията Кеплер, звездата "Таби" е потъмнява в размер на 0,341% ± 0,041% годишно. През следващите шест месеца, тя е намалила яркостта си с 2.5% и тази тенденция се запазва за срока на действие на първата мисия Кеплер.

Фотометрия на KIC 8462852. Четирите цветове и форми (зелени квадрати, черни кръгове, червени ромбове и сини триъгълници) представляват измервания от четирите отделни канали звездна светлина достигнали телескопа. Четирите малки диаграми горе показват потока от всеки отделен детектор индивидуално. Основната фигура съчетава всички наблюдения заедно. Във всички четири канала фотометрията е в съответствие с линеен спад в потока за първите три години на мисията, последвано от бързо намаляване на потока ≈ 2,5% през следващите шест месеца. Източник: Montet & Simon.

Разглеждайки 193 снимки на близки до KIC 8462852 звезди, както и 355 звезди със сходни характеристики, астрономите не открили нито един подобен случай.

Този анализ показва, че KIC 8462852 наистина е уникална и много странна звезда, чието поведение е невъзможно да обясни нито една теория досега.

В същото време е много, ама много малко вероятно това странно трептене на звездата да има нещо общо с извънземните. Както казва по този повод Нийл де Грас Тайсън, "ако не разбирате нещо, това не означава, че е работа на извънземните".

Нещо повече, Science Alert изтъква, че другите възможности са още по-вълнуващи, защото това означава, че се срещаме с ново космическо явление.

"В крайна сметка не всеки ден може да се намери звездна система, която продължава да се противопоставя на науката.", отбелязва изданието.

Jivko Jeliazkov

09.08 2016 в 17:29

E, щом Нийл де Грас Тайсън казва, значи е 100% вярно. Този клоун е американския еквивалент на Божидар Димитров.