Методът за идентифициране на извършителите на престъпления

Недялка Аценова Последна промяна на 05 септември 2015 в 12:10 6433 0

Кредит allphotos2.bloguez.com

Със съвременните технологии е необходима микроскопична биологична проба за анализ на ДНК, за да установи полицията дали намерените доказателства на местопрестъплението съответстват на заподозрените.

Ето как се извършва този анализ.

Въпреки че огромна част от човешкия геном е еднаква при всички хора, има и региони, в които той се различава. Тези разлики могат да се срещнат навсякъде, включително и в области, които не кодират протеини. Изследване на тези некодиращи региони разкрива повтарящи се единици от ДНК, които се различават по дължина. Учените разбират, че един вид повторения, наречени „кратки тандемни повторения” (short tandem repeats - STR), са сравнително лесни за измерване и сравнение между различните хора. Местоположението на тези участъци върху хромозома се нарича локус. ФБР са определили 13 основни STR локуса, които в момента се използват рутинно за идентификация на хора в САЩ, а Интерпол са избрали 10 стандартни локуса за Обединеното кралство и Европа. Също така има и 9 – за хората в Индия.

Както подсказва името, един STR съдържа повтарящи се единици от кратка ДНК секвенция (стандартно от 3 до 4 нуклеотида). Вариантите с различен брой повторения в един STR се нарича алел. Например: един STR, познат като D7S820, открит в хромозома 7, съдържа между 5 и 16 повторения на нуклеотидната последователност GATA. Тогава има 12 възможни алела за D7S820 (по един за всеки брой повторения – за 5, за 6 и така – до 12).

В САЩ профилът от 13 STR локуса е широко използван начин за идентификация, като тази технология се прилага за установяване самоличността на човешки останки, за доказване или изключване на бащинство или да включи или изключи заподозрян към местопрестъпление.

STR профили на различни хора Схема: le.ac.uk

Отначало ДНК се извлича от пробата, за да ѝ се проведе съдебен нализ. Само един нанограм от ДНК е достатъчно количество, за да се получи информация, необходима за изследването. Процедурата е следната: регионът, съдържащ всеки STR се намножава чрез полимеразна верижна реакция и се разпределя според размера на фрагментите от ДНК, давайки цялостен профил на размерите на STR. Основните 13 STR региона се различават по дължина, която може да бъде между 100 и 300 бази. По този начин е възможно даже частично деградирали проби от ДНК да бъдат анализирани успешно.

В зависимост от сложността на повтарящата се единица, различните алели на един STR могат да се различават даже и по единичен нуклеотид. Друг STR, а именно – D21S11, има по-сложен модел от повторения, състоящи се от три- или четири нуклеотидни участъци.

В дадена хипотетична ситуация, за да свържем даден човек с доказателство от сцената на местопрестъплението, лабораторията трябва да определи алелния профил на основните 13 STR за пробата от заподозрения и тази от местопрестъплението. Ако част от STR алелите в двете проби съвпадат или изобщо няма съвпадение, този човек може да бъде изключен като заподозрян. Обаче ако имат съвпадащи алели на всички 13 STR локуса, трябва да се направи статистическо изследване, за да се определи честотата, с която този генотип е набюдаван сред населението. Тогава изследователят взема предвид честотата, с която всеки STR алел се среща в етническата група на човека. Настоящата база данни с ДНК, поддържана от ФБР, носеща името CODIS (Combined DNA Index system – комбиниран указател на ДНК), съдържа проби от случаи и проби от отделни хора - осъдени, престъпници или арестувани. Когато се прибавят нови, те се сравняват автоматично чрез софтуера на системата и по този начин се вижда дали има съвпадение.

Използвани източници:
Forensics, DNA Fingerprinting, and CODIS

Ползата от ДНК базите е очевидна и е свързана с размера им. ДНК записите са помогнали в 58% от наказателните разследвания в Англия и Уелс през 2008 г., в сравнение с 70% в Шотландия, която унищожава проби, взети при по-дребни нарушение и така държи профили на много по-малък дял от населението си. Според ФБР, базата данни на Калифорния, с 1.2 мил. профили, е подпомогната близо 8000 разследвания, докато Флорида, с половина по-малко данни, е помогнал при над 10 000 случая. По данни на The Economist.