07 март 2021

Създаден е материал за космически кораби, който сам се възстановява от пробиви (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 август 2015 в 10:53 47041

Разработен е многопластов полимерен материал, който има способността да се самовъзстановява, от изследователи от Университета на Мичиган в сътрудничество с учени в НАСА.

Когато се появят малки дупки, например, от микрометеорити или дребни боклуци в орбита, материалът автоматично ги запълва като по този начин се запазва херметичността на космическия апарат. За удивителния материал разказва gizmag.com.

Между две полимерни пластини е разположен слой от течна смола със специален състав на базата на тиоли. Тъй като няма контакт с въздуха, смолата остава във вид на вискозна течност безкрайно дълго време.

Ако някакъв обект пробие отвор в полимерните пластини, смолата започва да изтича и влиза в контакт с въздуха, в резултат на което протича химична реакция. Изтеклата смола се втвърдява много бързо и запушва дупката.

Принципът на действие на материала наподобява механизма на съсирване на кръвта при контакт с въздуха.

Полимерните панели и смолата между тях са прозрачни, така че материалът може да се използва дори за прозорци.

Това не е първият самовъзстановяващ се материал. Испански учени са разработили гъвкав полимер, който се възстановява от прорези. Компанията Innerexile предлага калъфи за смартфони, които могат да се възстановяват от плитки драскотини. А екип от Университета на Тексас са създали токопроводящ гел, който дори след пълно срязване възстановява структурата си и не губи своята проводимост.

Иван 29.08 2015 в 02:21 1