Мобилните телефони не причиняват рак на мозъка

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 24 април 2019 в 07:41 13861 0

Снимка: Pixabay

Свикнали сме да разчитаме на мобилните си телефони за редица ежедневни задачи, но мнозина се страхуват, че излъчваната от тях радиация може да предизвика рак.

Учените опитват да успокоят десетилетия страхове, потвърждавайки, че няма научно доказателство, че мобилните телефони причиняват рак на мозъка, съобщават от Daily mail.

Електромагнитното лъчение от мобилните телефони е с много ниска енергия и не уврежда клетките, екип от учени съобщава в предаване на BBC.

Учените поясняват и че досегашните проучвания, които твърдят обратното, са провеждани върху мишки с много високи нива на радиация, на които обикновения човек никога няма да бъде изложен.

Мобилните телефони излъчват от антените си радиочестотни вълни. И докато преди антените стърчаха извън устройствата, сега са вградени вътре в структурата им.

Тази част от тялото, която е най-близо до антената, обикновено главата, има потенциала да погълне част от тази енергия.

Някои хора се притесняват от това, защото според много изследвания това излъчване може да увреди ДНК и да доведе до рак.

Биофизикът д-р Йоланда Охийни (Dr Yolanda Ohene) от Унивърсити Колидж в Лондон пояснява: "От едната страна на спектъра има йонизираща радиация, която има много висока енергия и високочестотни вълни. Както при рентгеновите снимки, където хората стоят зад оловни паравани, защото лъчението може да увреди клетки в тялото ни. Но нейонизиращите лъчения, които домакинските устройства, включително мобилни телефони излъчват, са с ниска енергия, ниска честота и не увреждат клетките ни. "

Професор Малкълм Сперин (Malcolm Sperrin), експерт по медицинска физика в Университетската болница на Оксфърд, разказва, че изследванията, които показват връзка между мобилните телефони и рака често се провеждат с мишки, изложени на екстремно високи нива на лъчение.

"Много е трудно да се интерпретира надеждно такъв резултат за средностатистически човек," пояснява той и е категоричен "Няма доказателства, които да са причина за притеснение."

На въпроса защо случаите на мозъчни тумори нарастват едновременно с употребата на мобилни телефони, проф. Сперин обяснява, че напредъкът в медицината през годините е причината да бъдат засечени повече тумори още в ранен стадий, т.е. не броят им е повишен, а случаите, които са диагностицирани.

Някои от другите здравни притеснения от употребата на мобилни телефони са, че причиняват загуба на паметта или безплодие, но според Националния онкологичен институт на Великобритания, тези твърдения са неоснователни.

"Най-същественият риск за здравето от използването на мобилните телефони е употребата им при шофиране и разсейването, което води до пътни инциденти," допълват от института.

Страховете от канцерогенния потенциал на мобилните телефони се заражда през 90-те години, когато те навлизат във всяко домакинство.

Статистиката отчита 34% повишение в диагностиката на мозъчните тумори в последващите 20 години.

Но Центъра за изследване на рака във Великобритания (CRUK) показва, че притежанието на мобилни телефони се е повишило с 500% на острова между 1990 и 2016 г. Ако телефоните бяха виновни, трябваше и нивата на диагностицирани тумори да са много по-високи.

В САЩ, Националния институт за здраве и околна среда, Центровете за контрол и превенция на заболяванията и Федералните комисии по комуникации заедно заключват, че няма никакви научни доказателства, че мобилните телефони причиняват рак.