Някои лекари нямат добри маниери на работа и изглеждат като безчувствени роботи, бълващи медицински термини. Но какво би станало, ако един изкуствен интелект отговаря на въпроси, които обикновено се задават на лекар, и го прави по начин, който предава знания и спокойствие?
Този въпрос предизвиква неотдавнашно проучване, ръководено от Калифорнийския университет. Проучването тества способността на лекарите и чатбота с изкуствен интелект ChatGPT да отговарят емпатично, като проверява кой от тях се справя по-добре с отговорите на 195 медицински въпроса.
Изследователите са използвали въпроси, публикувани в публичен сайт, наречен "AskDocs". Например един човек попитал колко опасно е да се погълне клечка за зъби. Друг попитал дали ще получи мозъчно сътресение, ако удари главата си в метален прът.
Медицински специалист, чиито пълномощия са били проверени от модератор, е отговорил на въпросите в сайта. Изследователите пуснали въпросите и през ChatGPT, за да генерират отговор.
Комисията от лекари е определила кой отговор е по-добър - този на чатбота или на лекаря, без комисията да знае предварително чии са отговорите. Всеки случай бил разглеждан от трима различни съдии и оценката била осреднена, като общият брой на оценките бил 585.
В 79% от случаите съдиите предпочели отговорите на чатбота, които съдържали по-качествена информация и по-емпатичен език от отговорите на лекаря.
В сравнение с отговорите на лекаря около 4 пъти повече отговори на чатботове попадат в най-високите критерии за качествена информация и около 10 пъти повече достигат най-високите оценки за емпатия.
Отговорите на чатботовете също така са били около 4 пъти по-дълги от тези, предоставени от лекарите, като са съдържали средно 211 думи на пост в сравнение с 52 думи на лекар.
Чатботовете превъзхождат лекарите по отношение на качеството и емпатията. Кредит: Smith et al., JAMA Internal Medicine, 2023
Проучването показва, че чатботовете може да са по-добри в създаването на впечатление за грижовно отношение към пациента, отколкото заетият лекар, който доброволно отговаря на въпроси онлайн.
Дали подобен инструмент е полезен в клиничната практика или не, предстои да се разбере. Онлайн форумите може да не отразяват типичните взаимодействия между пациенти и лекари, при които има предварително съществуващи взаимоотношения и повече лично отношение, пишат изследователите.
И макар че ChatGPT ще предостави учтив, четлив отговор, който на пръв поглед изглежда смислен, той допуска основни грешки, а много факти, включени в отговорите му, са измислени или неверни.
Въпреки това лекарите са затрупани със съобщения от пациенти, откакто пандемията популяризира телемедицината, така че има спешна нужда от инструменти, които да повишат производителността и да подобрят обслужването. Например чатбот може да изготвя отговори на въпроси на пациенти, които след това да бъдат редактирани от лекар.
"Настоящото проучване трябва да мотивира изследванията за внедряване на асистенти с изкуствен интелект за изпращане на съобщения", пишат изследователите. "Ако на повече въпроси на пациентите се отговаря бързо, със съпричастност и по висок стандарт, това може да намали ненужните клинични посещения, освобождавайки ресурси за тези, които се нуждаят от тях."
Като се има предвид склонността на чатботовете да "халюцинират" и да си измислят факти, "би било опасно да се разчита на каквато и да е фактическа информация, дадена от такъв отговор на чатбот", подчертава Антъни Кон (Anthony Cohn), професор в Университета в Лийдс, Великобритания. "От съществено значение е всички отговори да бъдат внимателно проверени от медицински специалист."
Справка: Comparing Physician and Artificial Intelligence Chatbot Responses to Patient Questions Posted to a Public Social Media Forum
John W. Ayers, Adam Poliak, Mark Dredze, et al
JAMA Intern Med. Published online April 28, 2023. doi:10.1001/jamainternmed.2023.1838
Източник: ChatGPT Scored Higher on a Medical Quiz Than a Real Human Doctor, Science Аlert
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари