Изследователи са разработили дигитален детектор на лъжата, който може да открива по няколко начина невярна информация в мрежата.
За разработката на Стефан Лудвиг (Stephan Ludwig) от Университета на Уестминстър (UK) и Майк Фридман (Mike Friedman) от Католическия университет в Лувен (Белгия), публикувана в Social Science Research Network (SSRN) разказва сайтът The Conversation.
С помощта на десетки хиляди електронни писма, за които предварително е известно какъв вид информация съдържат - вярна или невярна - учените са създали новия аналитичен алгоритъм.
1. Употреба на ключови думи
Търсенето на ключови думи е разумен подход, когато имаме голямо количество цифрови данни.
Анализът на ключовите думи показва, че авторите на лъжливи съобщения е по-малко вероятно да използват лични местоимения за първо лице (аз, мен, мой, ние), а по-често използват местоимения от второ лице (ти, вие, вашето). Те избягват глаголи със смисъл задължение ("трябва", "може"), но употребяват повече прилагателни. Вместо това, текстовете с невярна информация изобилстват с думи, означаващи постижения ("печалба", "победа", "герой" и т. н.).
По-малкото лични местоимения е белег, че авторът се опитва да се разграничи от думите си, докато използването на повече прилагателни е опит да се отвлече вниманието от лъжата с изобилие от излишни описания. Повече местоимения от второ лице комбинирани с думи, означаващи постижения показват опит да се ласкае получателя.
2. Структура
Изследователите са открили, че лъжците в интернет използват конструкции от думи, означаващи когнитивни процеси - като например "знаете, че", "защото", "следователно", "това води до", "разбира се, че" и др. Авторите на фалшиви съобщения по правило, не създават съобщения, които наистина ни карат да се замислим, те искат да избегнат разкриването си.
Това не означава, че лъжците използват думи, означаващи познавателен процес, по-често, отколкото хората, които казват истината, но те включват тези думи в своите произведения по-последователно. Например те са склонни да съчетават всяко изречение със следващото - "ние знаем, че това се е случило, заради това, че така трябва да бъде". Новият алгоритъм открива такива конструкции в съобщенията.
3. Адаптиращ се подход
Учените са забелязали също, че при размяна на поредица имейли, лъжците променят своя езиков стил с тенденция да използват характеристики на речта на получателя и думи, които последният използва.
Авторите на проекта смятат, че тяхната разработка може да се приложи в много области - за отсяване на реклами със съмнителен характер,фалшиви уеб приложения, в университети и други образователни институции - за проверка на писмената работа на студентите, а също и за обикновените потребители на интернет - за предпазване от умишлено невярна информация, разпространявана от злонамерени лица в глобалната мрежа.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари