Колко най-високо може да се издигне една планина на Земята?

Ваня Милева Последна промяна на 13 април 2023 в 00:01 21769 0

Може ли една планина да израсне повече от Еверест?

Кредит Public Domain Certification

Може ли една планина да израсне повече от Еверест?

Въпреки че една планина теоретично може да стане по-висока от Еверест, срещу това действат сили като гравитацията и ерозията.

Преди шестдесет милиона години, когато Индийската плоча се блъсква с Евразийската, се ражда планинска верига. Тъй като тези плочи са били с еднаква плътност, нито една от тях не може да потъне под другата. Скалите е нямало къде да отидат освен нагоре.

Сега Хималаите са място на най-високите планини на Земята. Връх Еверест е най-високият, извисяващ се на 8,8 километра над морското равнище. След Еверест най-високият е К2, който се издига на 8,6 км над земната повърхност.

Може ли тези планини да са по-високи? И колко висока може да се издигне една планина на Земята?

Теоретично една планина може да бъде "доста по-висока от Еверест", обяснява пред Live Science Джийн Хъмфрис (Gene Humphreys), геофизик от Университета на Орегон. Но първо трябва да преодолее няколко предизвикателства, които пречат на израстването на планините.

Например активните процеси, като ерозията, противодействат планините да не стават твърде високи. Ледниците, огромни блокове от бавно движещ се лед, доста ефективно дълбаят планините.

А гравитационното привличане на Земята събаря и разстила материалите от ерозията, „подобно на тестото за хляб, което бавно ще се сплеска, когато се постави на маса“, посочва Хъмфрис.

Върхът Еверест се показва над облаците на Тибет. Кредит: Wikimedia Commons

„Ледниковата ерозия създава планина със стръмни склонове, които след това се превръщат в свлачища“, обяснява Хъмфрис

Ефектите от ерозията и гравитацията означават, че "колкото по-голяма е планината, толкова по-големи са напреженията, създадени от гравитацията, и толкова по-силна е тенденцията към срутване", подчертаа Хъмфрис. И въпреки че връх Еверест "може да се издигне още по-високо, стръмната му южна страна изглежда нестабилна", което може да доведе до свлачища.

Въпреки това има начини една планина да стане по-висока от Еверест, продължава Хъмфрис. Вероятно дори с километър и половина по-висока – но само ако условията са подходящи. Първо, трябва да се формира от вулканични процеси, а не от сблъсък на континенти. Вулканичните планини като Хавайските острови растат, докато изригват вулканите. Лавата, изтичаща от тех, се охлажда на пластове, изграждайки вулканите все по-високо и по-високо. И накрая, за да продължи планината да расте, тя ще се нуждае от непрекъснат източник на магма, изпомпвана все по-високо и по-високо, позволявайки й да изригне, да се стича по склоновете на планината и да се охлажда.

Именно този вулканичен процес е начинът, по който се е формирала най-високата планина в Слънчевата система, Олимп Монс (Olympus Mons) на Марс. Извисяващ се на 22.5 км, Олимп Монс е толкова висок, че всъщност пронизва върха на атмосферата на Червената планета, посочва пред Live Science, Брайони Хорган (Briony Horgan), планетарен учен от университета Пардю в Индиана.

Изгасналият вулкан Олимп на Марс - най-големият в Слънчевата система - диаметър 648 км, височина 22,5 км.

Монс Олимп успява да стане толкова висок, защото на Марс липсва тектоника на плочите, големите салове от планетарна кора, които управляват геоложките процеси на Земята. Олимп Монс се формира над гореща точка - дълбок кладенец от издигаща се магма - която многократно изригва. Точно като Хавайските острови, тази изригнала лава се стича по склоновете на планината и се охлажда, образувайки нов слой скали.

Въпреки че Хавайските острови също са се образували над гореща точка, Тихоокеанската плоча продължава да се движи, така че островите няма да останат над горещата точка достатъчно дълго, за да могат техните вулкани да станат големи колкото Олимп Монс.

„На Марс е същата гореща точка, но плочата не се движи, и може да се създадат огромни вулкани в течение на стотици милиони или милиарди години активност“, отбелязва Хорган.

Но дори гиганти като Олимп Монс имат ограничение. Според Хорган, ако вулканът все още е активен (досега не е наблюдавана никаква активност), вероятно е към края на своя растеж. Това е така, защото налягането, необходимо за продължаване на изпомпването на магма към върха на планината, може скоро да не е в състояние да преодолее силите, работещи срещу нея - височината на планината и собственото гравитационно привличане на Марс.

„Представете си вулкана като тръба, през която трябва да се изпомпва лава, и на някакво ниво, ако е твърде голяма тази тръба, твърде висока, няма да има достатъчно мощност, за да се издигне лавата“, обяснява Хорган.

Източник: What's the highest a mountain can grow on Earth?, JoAnna Wendel, Live Science