Единственият отровен примат може да обясни защо хората са алергични към котки (видео)

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 07 февруари 2020 в 15:00 8401 0

Кредит Wikipedia

Дребните примати лори може да изглеждат пухкави и милички, но всъщност притежават смъртоносно оръжие - отрова. Техният токсин прави от дебелото яванско лори единственият отровен примат, а секвенирането на генома му може да помогне на учените да разберат защо някои хора са алергични към котки.

Дебелото (бавно) яванско лори Nycticebus javanicus има специални жлези, разположени върху лакътя, които отделят течност със силна миризма. Когато се почувстват заплашени, лори вдигат лапичките си над главата и така доближават двете жлези към устата си. Бързо облизване на жлезите прави слюнката им отровна. Отровно ухапване от дебело лори оставя рани, които заздравяват много бавно и накрая може да доведе до некроза, септицемия и белодробен едем.

"Обикновено дебелите лори използват отровата си, за да се бият с други дебели лори, причинявайки си много бавно зарастващи рани. Но когато е ухапан човек, жертвата проявява симптоми на алергичен шок", разказва професор Брайън Фрай (Bryan Fry) от Университета на Куинсленд.

Въпреки уникалната си защитна тактика, лори остават "мистерия за науката". За да се изясни, Фрай взима проби от секрета на диви дебели явански лори, изучавани в индонезийски екологичен изследователски център в продължение на две години. ДНК секвенирането на пробите показва, че протеин, отделян от жлезите на лори, има "забележителни" сходства с протеини от козината на котките. На практика двете вещества са идентични.

"Котките секретират и се покриват с този протеин и на него реагирате ако сте алергични", разказва Фрай, допълвайки, че дебелите лори използват този протеин като защитен механизъм и не е изненада, че котките правят същото. "Фактът, че толкова много хора са алергични към котки може би не е съвпадение. Това може да е било еволюционно избрано за дивите животни като защитa срещу хищници."

Въпреки че такова твърдение изисква по-задълбочено проучване, учените смятат, че е възможно двете животни да са еволюирали отделно, носейки протеина, процес известен като конвергентна еволюция. При нея два вида, които нямат близка връзка развиват сходни черти като адаптация към средата си. Алергенните протеини изглежда играят роля в "защитния арсенал" на днес застрашените от изчезване лори и котките, както и на някои други отровни бозайници - птицечовка, прилепи вампири и др. Тези защитни механизми може би са еволюирали, за да обезвредят имунната система на жертвите.

Източник: IFLScience - A Venomous Primate Could Help Us Understand Why Some Humans Are Allergic To Cats