Магнитни микророботи да доставят стволови клетки към целеви тъкани (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 03 юни 2019 в 07:49 4644 0

Изображения със сканиращ електронен микроскоп на човешки мезенхимни стволови клетки, прикрепени към сферичен микроробот. Кредит: Jeon et al., Science Robotics, 4, eaav4317 (2019)

Екип изследователи от Южна Корея и Швейцария демонстрираха, че е възможно да се използват магнитно задействани микророботи за доставяне на стволови клетки към целева тъкан.

В своята статия, публикувана в списание Science Robotics, групата описва създаването на малките роботи, как работят и колко добре са се справили на тестовете.

Вече има изследвания, които показват, че е възможно да се доставят лекарства до определено място в жив човек чрез инжектиране на малки роботи в кръвния поток, след което да се насочат към целта с помощта на външни магнити. В тази нова работа изследователите показват, че същото е възможно и за стволовите клетки.

Използването на стволови клетки за лечение на човешки състояния или за възстановяване на увредената тъкан се превърна в основна област на научните изследвания за учените, но в момента единственият начин да се доставят до определена област е чрез инжектиране. Но инжектирането им в труднодостъпни места може да е трудно и да доведе до увреждане на тъканите. При инжектирането има също така и ниска степен на оцеляване на стволовите клетки. За да се преодолеят проблемите, свързани с инжектирането, изследователите използват 3D лазерна литография, за да произведат две форми на робот - сфера и спирала - и двете с порести повърхности, за да позволят на стволовите клетки да се прилепят към тях. След това изследователите използват магнитно поле, за да се насочат роботите в различни сценарии.

Микророботи (сиви) и диференцирани неврони (оранжеви), разглеждани под сканиращ електронен микроскоп. Кредит: Jeon et al., Science Robotics, 4, eaav4317 (2019)

Илюстрация на експериментална установка за магнитна манипулация на микророботи, пренасящи стволови клетки през мозък на плъх. Кредит: Jeon et al., Science Robotics, 4, eaav4317 (2019)

Използвайки своята система, изследователите съобщават за насочване на микророботи към празна кухина в жива мишка. Учените успяват също и да ги преместват през изолиран кръвоносен съд, клетъчна култура и парче мозък на плъх. В повечето случаи малките роботи носят стволови клетки, но изследователите показват, че могат да пренасят и ракови клетки - като ги доставят до чип с органи (body-on-a-chip или organ-on-a-chip ).

Чип с 10 модела на човешки органи. Текущите системи на чип с моделни органи организират различни видове човешки клетки в устройство и през тях текат течности, за да имитират кръвния поток. Това позволява на изследователите да видят как например белодробните клетки реагират на различни условия. Новото устройство може да помогне на изследователите да видят как различните видове тъкани реагират на лекарствата, без да използват лабораторни животни. Източник: MIT Technology Review

Изследователите отбелязват, че работата им е още в начален етап. Освен тестването за безопасност, все още се търси начин за насочване на такива роботи в живи човешки същества. Понастоящем единственият начин да се наблюдава къде са в живо същество, е да се използва технология, основана на магнитен резонанс, което би възпрепятствало магнитното насочване на микророботите.

Видео на спираловиден микроробот, минаващ през кръвоносен съд в мозъка на плъх. Кредит: Jeon et al., Science Robotics, 4, eaav4317 (2019)