Намериха в Китай следи от най-древния пърхот на Земята

НаукаOFFNews Последна промяна на 29 май 2018 в 12:56 4010 0

Microraptor. WikiMedia Commons

Палеонтолози откриха пърхот на 125 милиона години, запазен сред оперението на пернати динозаври и примитивни птици, разкривайки първите доказателства за това, как динозаврите за обновявали кожата си.

Проучването, публикувано вчера в списание Nature Communications, е направено от д-р Мария Макнамара (Maria McNamara) и нейният екип  от Университетския колеж Корк (UCC), Ирландия, които изследват клетки от музейни фосили, открити в Ляонин в Китай, и пърхот от съвременни птици с мощни електронни микроскопи, съобщава ScienceDaily.

Екипът се опитва да разкрие една важна еволюционна загадка - дали пернатите динозаври са имали мека, тънка и деликатна кожа като на съвременните птици и бозайници или нещо подобно роговата "броня" на гущерите и змиите, които сменят кожата си наведнъж или на големи части.

"Фосилизираните клетки са запазени с невероятни детайли - до наномащабното ниво на кератовите фибрили. Забележителното е, че фосилният пърхот е почти идентичен с този при съвременните птици - дори се вижда спиралното усукване на отделните влакна", отбеляза д-р Мария Макнамара.

Точно като човешки пърхот, фосилизираният пърхот се състои от твърди клетки, наречени "корнеоцити", които докато са живи са сухи и пълни с протеинов кератин.

Кожата на птиците и бозайниците има една отличителна черта - тя се лющи и образува пърхот, като по този начин редовно отпада мъртвия горен слой на кожата. Кога се е появила тази способност все още е неясно, тъй като кожата на динозаврите и древните птици оцелява само под формата на отпечатъци почти изцяло покрити с пера, отбелязва Макнамара.

Пърхотът от пернатите динозаври - Microraptor, Beipiaosaurus и Sinornithosaurus - е направен от корнеоцити, също като човешки пърхот.

Проучването показва, че тази съвременна характеристика на кожата се е развила някъде в края на Средната Юра, по същото време, когато се развиват множество други характеристики на кожата.

"По това време еволюцията на птиците се развива бурно и е вълнуващо да се види, че кожата на ранните птици и динозаврите е еволюирала бързо в отговор на появата на перата", добавя д-р Макнамара.

Предвид възрастта на тези фосили - 125-120 милиона години - това са най-древните следи от пърхот на Земята. Според учените откритието им показва, че кожата на динозаврите много бързо се адаптира към новите условия на живот и започва да се лющи и отделя пърхот почти веднага след появата на перата.