От ходещи акули до ръба на Млечния път - забавните научни истории през 2020 г. (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 24 декември 2020 в 00:00 6142 0

На австралийския остров Кенгуру за първи път е открит малък посум пигмей, откакто сериозни горски пожари унищожиха по-голямата част от местообитанията им през лятото на 2019 г. Кредит: Kangaroo Island Land for Wildlife Facebook page

Приказките за открития наистина осигуряват малко разсейване от тревогите на 2020 г.. Ето няколко напомняния, че все още живеем в свят, пълен с чудеса.

Цветя на Южния полюс

Някога Антарктида е била дом на разнообразна тропическа гора. Следи от растителни седименти на 90 милиона години край бреговете на Антарктика показват колко радикално различна е била планетата ни по време на ерата на динозаврите, с иглолистни дървета, папрати и цъфтящи цветя на места, покрити с ледени масиви днес.

А някога преди около 300 милиона години, когато Южна Африка е била залепена за Южна Америка, този сега сух район е бил покрит с обширни ледникови пространства.

Преди около 90 милиона години разнообразна тропическа гора (показана в реконструкцията на този художник) процъфтява на около 1000 километра от Южния полюс. Кредит: J. McKay / Alfred Wegener Institute (CC BY 4.0)

Животът винаги намира начин

Изследователите все още идентифицират нови видове и каталогизират удивителното разнообразие на живота на Земята. И макар китайските експерти в началото на годината да обявиха първия изчезнал вид за новото десетилетие - гигантския китайски веслонос, известен като най-голямата сладководна риба в света, 2020 година донесе нови открития за биоразнообразието.

Например в тропическите води са открити ходещи акули, намерен е и роднина на "самотния Джордж", последната костенурка от своя подвид, симпатичните червени панди се оказаха два отделни вида, открит е и носорог драконов гущер, изгубен за науката повече от 100 години, а също и посум пигмей в Австралия след опустошителните пожари.

Учени откриват и 10 нови вида птици и подвидове на отдалечени индонезийски острови. И първият пълен брой растителни видове в Нова Гвинея разкрива повече от 13 600 вида растения, повече от всички острови на Земята.

Показахме ви и 10-те най-впечатляващи новооткрити видове от общо 156 растения и гъби само от Кралската ботаническа градина Кю в Лондон - и сред тях е най-грозната орхидея - грозна, но получила името си през 2020г.

Gastrodia agnicellus е наречена най-грозната орхидея в света от Кралската ботаническа градина Kew. Кредит:Royal Botanic Gardens, Kew/Twitter/Deborah Lambkin

Валят влечуги

По време на застудяване в южната част на Флорида, гущерите започват да падат от дърветата, приземявайки се с краката нагоре. Влечугите са невредими, просто им е толкова студено, че не могат да се движат и отпускат захвата на пръстите си. Колкото и да е странно, това може да е добра новина за шестте изследвани вида гущери. Способността да издържат на температури до около 5,5 ° по Целзий може да предполага известна устойчивост на екстремните метеорологични условия, причинени от изменението на климата.

Тази игуана е паднала от дърво в Ки Бискейн, Флорида, след застудяването през януари. Учените откриха, че тези гущери са по-толерантни към студа, отколкото се смяташе досега. Кредит: Brett Pierce

Странно замръзване

Топлата вода понякога може да замръзва по-бързо от студената, объркващо явление, наречено ефект на Мпемба. Учените не можеха да го обяснят - и не бяха сигурни, че дори е реално. Сега изследователите демонстрират за първи път странния ефект в лабораторията чрез охлаждане на стъклени перли като модел за по-сложния процес на замръзване на водата. При някои условия, казват изследователите, материалите могат да използват охлаждащ „пряк път“, който позволява на по-топлите предмети да се охлаждат по-бързо от по-студените.

Илюстрация: Pinterest

При подобни системи, вместо директно преминаване от горещо към студено, може да има многобройни пътища на охлаждане, позволяващи потенциални по-бързи варианти. За зърната, според формата и подредбата, започвайки от по-висока температура означава, че могат по-лесно да се подредят в конфигурация, съответстваща на по-ниска температура. Все едно планинар, който достига по-бързо до крайната точка, защото началната, макар и по-далечна, му позволява да избегне голямо изкачване.

Краят на Млечния път

Астрономите са открили краищата на Млечния път, като за първи път показват огромния му обхват и потенциално помагат да се прецени теглото му. Нашата собствена галактика се простира на почти 2 милиона светлинни години, повече от 15 пъти повече от спиралния диск на звездите и планетите на Млечния път. Отвъд този диск се крие широк участък от газ, заобиколен от ореол от невидима тъмна материя.

Протяжността на Млечния път (показана на изображение с гама-лъчи) изглежда почти неизмерима, но тази година астрономите поставиха граници на пределите на нашата галактика. Кредит: FERMI LAT Collaboration/DOE and NASA

Лети, лети змия!

Змиите могат да планират 10 метра и повече във въздуха, хвърляйки се дърветата, а инженерите вече са разбрали как го правят. Във въздуха райските дървесни змии (Chrysopelea paradisi) вълнообразно извиват телата си както настрани, така и нагоре - надолу и движат опашките си над и под нивото на главите си, което им осигурява стабилността, необходима за планиране.

Учените поставят отразяваща лента на гърбовете на змиите и използват високоскоростни камери, за да заснемат движението им. Компютърна симулация, базирана на тези записи, показва, че вълнообразното движение е необходимо за стабилен полет.

Лодки левитират с главата надолу. Това променя закона за плаваемост

Тук ставаме свидетели на привидно невъзможното - малки лодки играчки, плаващи по горната и долната част на левитираща течност. Физиците осъществиха тази магия, като разклатиха съд с течност, като по този начин задържаха слой течност над слоя въздух. Освен че разкрива някои необичайни морски възможности, откритието буквално преобръща разбирането ни за плаваемост с главата надолу.

Воля за оцеляване

Едно вдъхновяващо същество просто отказва да приеме да бъде изядено. Водният бръмбар Regimbartia attenuata има рядък талант - той може да оцелее, след като е погълнат от жаба. Освен това насекомото не се задържа в червата й, а бързо намира изход, активно извършвайки бягството си.

Около два часа преди да започне това видео, тази езерна жаба (Pelophylax nigromaculatus) изяжда водния бръмбар. След като прекоси храносмилателния тракт, бръмбарът излиза жив от задния край на земноводното. Това е първият документиран пример за плячка, която активно избягва хищник през храносмилателната му система.

Всички се усмихват по един и същ начин

От усмивки до гримаси, израженията на лицето са универсални в човешките култури и от древни времена до съвремието. Разглеждайки само лицата на скулптури, изработени преди между 3500 и 600 години, без контекста на останалата част от скулптурата, днешните хора правилно интерпретират изрази като гняв и болка.

Кредит: PRINCETON UNIVERSITY ART MUSEUM 2003-26, GIFT OF G.G. GRIFFIN

Тази древна скулптура от културата на маите на усмихваща се жена, държаща дете, бе сред произведенията на изкуството, включени в изследване на универсалността на израженията на лицето.

Живо е!

Микроби, заровени в утайките на морското дъно повече от 100 милиона години, се съживиха и размножиха. Всичко, от което се нуждаеха микробите, бе храна, която да ги извади от латентното им състояние.

Кредит: JAMSTEC

Утайката на морското дъно под Тихия океан съдържа все още живи микроби (зелените петна на това микроскопско изображение), които са на повече от 100 милиона години.

И още веднъж - Животът винаги намира начин

Катастрофалните пожари, бушували в Австралия този сезон, не само ангажираха огромен човешки и икономически ресурс, но и нанесоха големи щети върху биоразнообразието и функционирането на местните екосистеми.

Триумфът на живота над смъртта може да се види на тези снимки на свежи, зелени растения, появяващи се през овъглените останки на австралийските гори.

Кредит: Facebook/CynBodycote

From Elvis worms to the Milky Way’s edge, these science stories sparked joy in 2020, Science news

и статиите на НаукаOFFNews през 2020 г.