Показаха първите клонирани маймуни. Стъпка към клонирането на хора? (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 25 януари 2018 в 11:14 8661 0

Китайски изследователи вчера показаха първите две клонирани маймуни, което въпреки твърдението на учените, че нямат такива намерения, потенциално проправя пътя за клониране на хора, отбелязва Live Science.

"Мисля, че широката общественост и правителството няма да позволят прехвърлянето на тези методи от примати към хора", заяви Mу-Минг Пу (Mu-Ming Poo), директор на Института по неврология в Китайската академия на науките. Вместо това, целта на създаването на клонирани маймуни е да се използват за проучване на генетични болести при човека, отбеляза Пу, който е съавтор на научната статия, описваща резултатите в списание Cell.

На въпрос от DailyMail дали същият метод може да се използва върху човешките клетки, Mу-Минг Пу отговаря: "Да. А макаците са вид примати, хората също са примати - сега технически бариерата е преодоляна".

Но активисти твърдят, че развитието на метода е притеснително. "Ние сме загрижени, че това е трамплин за създаването на човешки клонинги", заяви д-р Дейвид Кинг (David King) от лобистката група Human Genetics Alert. "Въпреки че изглежда технически трудно, при достатъчно финансови ресурси и амбиция вероятно скоро ще се появи първият, който да опита да създаде клонирано дете".

Маймуните - Джун Джун и Хуа Хуа - са първите клонирани примати с помощта на техниката ядрен трансфер на соматични клетки. Взета е ДНК от ембрион на макак, поставена в яйцеклетка и оплодена изкуствено - образуваният ембрион късно е роден от сурогатна майка.

Трудна и деликатна процедура

Овцата Доли, родена през 1996 г., е първото животно успешно клонирано с помощта на тази техника. За да се създаде овцата Доли е използвана клетка от вимето на възрастна овца.

От времето на овцата Доли учените са използвали соматичния клетъчен ядрен трансфер за клониране на много овце, крави, мишки, плъхове и кучета, но никой досега не е успял да клонира примат, отбеляза Пу.

"Може би диференцираните соматични ядра при приматите не са в състояние да експресират гените, необходими за ембрионалното развитие", коментира ученият.

"Това е много трудна и деликатна процедура", заяви Пу и бяха нужни много години практика, за да стане тази техника успешна.

Дори и така, реконструираните ембриони не успяха да се развият правилно. Пробивът се случи, когато учените започнаха да препрограмират донорските ядра. За това препрограмиране те използват епигенетиката, което означава, че не променят самата ДНК последователност, а начинът, по който отделните гени експресират. Така те успяват да активират гените, необходими за развитието на плода. Технологията изисква да се направи епигенетична модулация, разработена през последните няколко години, заяви Цен Лиу (Zhen Liu), съавтор на проучването и изследовател в Института по неврология.

За донорски клетки са използвани клетки от съединителната тъкан, наречени фибробласти, от ембрион на дългоопашат макак (Macaca fascicularis). С тяхна помощ изследователите създават 79 клонирани овоцити, които се имплантират в 21 сурогатни майки. Получени са шест бременности и две от тях износват плода до края.

Изследователите се опитаха да клонират клетки от възрастни маймуни, но с по-малко успех. От 22 бременности на 42 сурогатни майки се родиха живи две бебета, но и двете починаха скоро след раждането. Причината, според Пу, е вероятно защото възрастните клетки по-трудно се препрограмират за разлика от по-гъвкавите фетални клетки. Въпреки това, екипът работи по техниката и в момента има сурогатни бременни женски с фетуси клонирани от възрастни клетки.

"Изглежда, че се развиват добре, така че се надяваме да се родят скоро жизнени бебета", заяви Пу.

Освен, че е по-лесно да се препрограмират, феталните клетки имат и други предимства, обяснява Пу. Феталните фибробласти лесно се отглеждат в лаборатория, а и са лесни за генетично редактиране. Целта е да се въведат генетични мутации, които причиняват човешки болести като Паркинсон.

"След това клонингите ще бъдат идеален модел за тази болест, за скрининг на лекарства, които да лекуват болестта", заяви Пу