Растения виреят при 72°С в гореща вулканична почва в Нова Зеландия

Някои го обичат горещо

Наука ОFFNews Последна промяна на 10 юни 2017 в 12:34 4925 0

Кредит Vagabondish

Вулканичната зона Таупо на Северния остров на Нова Зеландия

В силно активна вулканична област в Нова Зеландия, където температурите на почвата може да достигнат 98.5° С, са открити няколко растителни вида, които могат да оцелеят в такива екстремни условия, съобщи NewScientist.

Проучването на растенията-екстремисти е публикувано в Journal of the Royal Society of New Zealand, DOI: 10.1080/03036758.2017.1322619 .

Геотермалните полета, областите, където почвата се нагрява от разтопените скали долу, са известни със своите горещи извори и гейзери. Но там вирее и различна растителност.

Научен екип, ръководен от Марк Смейл (Mark Smale) от Landcare Research, изследва 15 такива полета във вулканичната зона Таупо на Северния остров на Нова Зеландия.

Те вземат образци от растителността, измерват температура на почвата и анализират почвените проби за определяне на нивото на рН и на съдържанието на метали.

Геотермалната почва често има екстремни стойности на рН и необичайно високи, а понякога и токсични, нива на метали като алуминий, за които се смята, че влияят на растежа на растенията.

Чувство за топлина

Учените откриват, че за разлика от околните гори, най-високите растения в геотермалните зони са храсти.

Растения с плитки корени като обикновени и чернодробни мъхове, са единствените оцелели в зоните с много гореща почва, температурата на която се измерва 10 см под повърхността.

Чернодробни мъхове (Lunularia cruciata). Източник: Wikimedia Commons

Смейл и колегите му установяват, че един дребен мъх Campylopus pyriformis, вирее в най-гореща почва - в нея температурата достига 72° С.

Такива температури - около 80° С - не може да издържи нито едно растение, освен може би някои термофилни водорасли, отбелязва Смейл.

Тъй като температурата на почвата в такива места силно нараства с дълбочината, дори тези издържливи на топлина видове са ограничени само до няколко сантиметра от повърхността на горещата почва. Те са адаптирани с къси корени - или корени, които се простират странично вместо надолу.

Растенията в геотермалните райони са се приспособили към високите температури, които повишават метаболитната активност на клетките и намаляват растежа.

В райони, където почвата е с няколко градуса по-хладна, при 68 ° С, екипът на Смейл открива канука (kanuka), храст, ендемичен за Нова Зеландия и Lycopodiella cernua, плауновидно спорово растение, широко разпространено в области с тропически климат.

Намерени са и няколко цъфтящи растения. Но е установено, че температурата на почвата е основен фактор за ограничаване на растежа на растенията.

Издържлива, но уязвима растителност

Една от целите на Смейл и екипът му е да класифицира геотермалната растителност във вулканичната зона Таупо, за да се определи дали са необходими стратегии за опазване.

Асрун Елмарсдотир (Ásrún Elmarsdóttir) от Исландския институт по естествена история в Рейкявик смята, че тези области трябва да бъдат защитени. Растенията са застрашени от геотермалните енергийни проекти и от туристите, които ги тъпчат. "Растителността често е уязвима", казва тя.

Изменението на климата обаче не е проблем. Въпреки, че части от вулканичната зона Таупо изпитват студени зими и чести слани, екстремните условия в геотермалните области имат по-голям ефект върху растенията, отколкото климатът. "Това са едни от малкото места, които са имунизирани срещу изменението на климата", коментира Смейл.