Изглежда, че метанът на Марс се натрупва само през нощта

Ту го има, ту го няма - учените са близо до обяснението на мистерията на марсианския метан

Ваня Милева Последна промяна на 06 юли 2021 в 00:00 14107 0

Марсоходът Curiosity в кратера Гейл. Кредит: NASA

Изглежда, че се вижда решение за „проблема с метана“ на Марс. Накратко, проблемът се свежда до факта, че марсоходът Curiosity редовно измерва метан от кратера Гейл, но от космоса орбиталният апарат Trace Gas Orbiter (TGO), който обикаля Марс от 2016 г. като част от мисията ExoMars, не успява да открие нищо.

Как е възможно това?

Докладите за откриване на метан на Марс вълнуват както учените, така и всички любители на космоса. На Земята значително количество метан се произвежда от микробите, които помагат на повечето животни да смилат растенията. Този процес на храносмилане завършва с издишване или изригване на газа във въздуха.

Въпреки че на Марс няма говеда, овце или кози, намирането на метан там е вълнуващо, защото може да означава, че са живели или живеят микроби на Червената планета. Метанът обаче може да няма нищо общо с микробите или друга биология, а произходът му да е свързан с геоложки процеси - от взаимодействието на скали, вода и топлина.

Преди да идентифицират източниците на метан на Марс, учените трябва да разрешат загадката: Защо някои инструменти откриват метан, а други не?

Изглежда, че вече е намерено решение за по-голямата част от проблема с метана и то също е просто. Оказва се, че това е свързано с времето , по което Curiosity и TGO правят своите измервания. Измерването е интензивен процес, който консумира много енергия. TGO се захранва от своите слънчеви панели и затова измерва през деня. Curiosity разполага с термоелектрически радиоизотопен генератор, който му осигурява ток. През деня енергията се използва от други инструменти, но през нощта действа метановият детектор - това е настройващ се лазерен спектрометър (Тunable Laser Spectrometer - TLS).

TGO анализира атмосферата на Марс. Кредит: ESA.

Екип изследователи, ръководен от Кристофър Уебстър (Christopher Webster), е изследвал различните работни графици на Curiosity и TGO и се оказва, че това може отчасти да обясни разликата в показанията.

През нощта, когато е хладно и атмосферата е спокойна, може да се натрупа метан. След това Curiosity измерва метана. Но през деня е по-топло и атмосферата е по-подвижна, тогава метанът, натрупан през нощта, се разпръсква до толкова ниски нива, че TGO не може да го открие.

Начинът да се провери тази разлика бе да се накара Curiosity да прави измерванията си през деня.

И както се оказа: през деня Curiosity също не успява да открие метан, два пъти излиза с нулеви резултати.

Очевидно има достатъчно натрупване, за да бъде открит метан, само през нощта.

Все пак остава част от проблема с метана: Очевидно метанът се произвежда така или иначе, вероятно чрез геоложки процеси в кратери като Гейл и той би трябвало да се натрупва в атмосферата до концентрации, които да се открият от TGO, дори през деня.

Но очевидно има нещо, което отново разгражда метана. Възможно е това да е заради малки електрически разряди от прах в атмосферата или от кислороден слой над повърхността.

Сега това се изследва допълнително.

Справка: Day-night differences in Mars methane suggest nighttime containment at Gale crater