Кои космически мисии си струва да се следят през 2016

Наука ОFFNews Последна промяна на 16 януари 2016 в 10:00 5312 0

Кредит НАСА

Космическият апарат кораб Juno, който стартира от Земята преди около 5 години, на 4 юли тази година, е планирано да бъде на орбита около Юпитер.

2016-та ще бъде също интересна година за космическите изследвания, макар и не толкова исторически, колкото през 2015-та, когато космическият апарат New Horizons прелетя близо до Плутон.

17 януари: Кацане на ракетата Falcon 9 върху морска платформа

В неделя 17 януари ще стартира ракетата носител Falcon 9 с космическия кораб Jason-3 на американската Национална океанска и атмосферна администрация . Ако всичко мине по план в близко бъдеще космическия кораб ще осигури информация за измененията на морското равнище на Земята.

Но фокусът ще бъде върху следващия опит на компанията SpaceX да извърши контролирано кацане на първата степен на ракетата носител Falcon 9. Последният опит на 21 декември се увенчава с успех, когато първата степен успешно кацна на специална площадка в Кейп Канаверал. Този път се планира да кацне на плаваща платформа, която ще се намира в Атлантическия океан.

Компанията SpaceX работи отдавна върху това и евентуален успех, според директора на компанията Илон Мъск ще доведе до значително намаляване на разходите за извеждане на килограм товар на орбита.

7 февруари: Завръщането на SpaceX към програмата за доставка на товари до МКС

Компанията SpaceX е подписала с НАСА договор на стойност $ 1.6 милиарда, който я задължава да направи най-малко 12 превоза на товари до Международната космическа станция. Първите шест старта бяха успешни, но седмият завърши с неуспех, след като само няколко минути след старта ракетата експлодира.

Последният старт показа, че е свършена добра работа по модернизирането на модула. Тестовите изстрелвания показаха стабилност на ракетата носител. Първото изстрелване до МКС след инцидента е обновения Falcon 9 е насрочено за 7 февруари.

14 март: Стартира мисията ExoMars

Европейската космическа агенция съвместно с Роскосмос планира да започне първата фаза на мисията ExoMars, насочена към изучаване на Червената планета

За 2016-та година мисията ExoMars предвижда след 7 месеца полет да достави на орбита космическия кораб Trace Gas Orbiter (TGO) и демонстрационен спускаем модул. TGO ще бъде в орбита около Марс, за да търси следи на метан, който би подсказал наличието на живи организми. Спускаемият модул ще събере данни за структурата на марсианската атмосфера. Но основната му цел е да се провери технологията за бъдещия марсоход, който се планира да бъде доставен до Червената планета през 2018 г.

18 март: Поредният екипаж астронавти ще се отправи към МКС

Космонавтите Алексей Овчинин и Олег Скрипка и астронавтът на НАСА Джефри Уилямс ще се отправят към Международната космическа станция с руския космически кораб "Союз" на 18 март. Следващите екипажи ще потеглят на 21 юни, 23 септември и 16 ноември.

Април: Първото изстрелване на ракетата носител Falcon Heavy

Точната дата на старта на новия тип ракета носител Falcon Heavy на компанията SpaceX не е определена. Този тип ракета ще бъде една от най-мощните, способни да доставят на ниска околоземна орбита до 53 тона полезен товар

Според основателя на компанията Илон Мъск, Falcon Heavy е важна част от големия план за колонизиране на Марс.

Лятото: Краят на мисията Dawn

Космическият апарат Dawn, който е на орбита около Церера от март 2015 г. проучва мистериозните бели петна по повърхността му и други характеристики на планетата джудже.

Миналия месец сондата достигна крайната си орбитална височина спрямо Церера, около 375 км от повърхността и вече изпрати уникални снимки с резолюция от 35 метра на пиксел.

Мисията струва около 466 милиона долара и е планирано да бъде завършен през юни тази година, когато корабът свърши горивото, необходимо за двигателите за поддържане на апарата на работна орбита. Неотдавна обаче инженерният екип на мисията заяви, че биха могли да изцедят още малко време за работа на апарата, така че не е ясно кога точно мисията ще приключи.

Мисията Dawn мисия стартира през септември 2007 г. с цел проучването на Веста и Церера, два от най-големите обекти в главния астероиден пояс между орбитите на Марс и Юпитер. Церера е с размер от 950 км, а Веста е малко по-малко от 530 км.

На орбита около Веста космическият апарат Dawn бе от юли 2011 г. до септември 2012 г. Достигна Церера през март тази година. Dawn стана първият космически апарат посетил орбитите на двете космически тела извън системата Земя-Луна, както и първият изследователски апарат в орбитата около Церера.

4 юли: Космическият апарат Juno ще достигне Юпитер

Космическият апарат кораб Juno, който стартира от Земята преди около 5 години, на 4 юли тази година, е планирано да бъде на орбита около Юпитер.

Изследователската сонда ще проучва магнитното и гравитационното поле на Юпитер, историята на нейното развитие. Ще бъде изследван въпроса дали има твърдо ядро в центъра на планетата

3 септември: Стартира нов тип космически кораб за изучаване на астероиди

На 3 септември е планирано да започне мисията, наречена Origins-Spectral Interpretation-Resource Identification-Security-Regolith Explorer или OSIRIS-REX.

Космическият кораб OSIRIS-REX ще се насочи към 500-метров астероид на име Bennu и ще го достигне през 2018 г. Неговата задача ще бъде да вземе около 60 грама на астероида и да донесе пробата обратно на Земята през 2023 г.

Мисия ще помогне на изследователите да научат повече за произхода и еволюцията на Слънчевата система. Освен това ще бъде изпратен модул, който да се сблъска с астероида, и така ще позволи да се проучат възможните промени в орбитата на потенциално опасен астероид.

30 септември: Краят на мисията Rosetta

Първата в историята на човечеството изследователска мисия за кацане на повърхността на комета ще приключи на 30 септември тази година. На този ден космическият кораб Rosetta ще се спусне по спирала и ще падне на повърхността на кометата 67P/Чюрумов-Герасименко.

Мисията Rosetta стартира през март 2004 и стигна кометата през август 2014 г. През ноември 2015 г.,  корабът майка Rosetta изпрати до повърхността на кометата спускаемия апарат Philae, който трябваше да направи допълнителни научни изследвания на повърхността на кометата. Но неудачното кацане доведе до няколкократното отскачане на повърхността на кометата и модулът остана в сянка, след като поработи само 60 часа.