05 август 2020

21 юни: На този ден в историята на науката и технологиите

| На този ден 21 юни 11250
Кристали иридий (вляво) и осмий (вдясно)

На 21 юни 1804 г. английският химик Смитсън Тенант изпраща писмо до Лондонското кралско общество, в което официално обявява откриването на два химически елемента наведнъж: иридий и осмий. Тенант получава и двата елемента през 1803 г. докато пречиства естествена платина.

Двойният астрограф по проект на Волф

На 21 юни 1863 г. се ражда Максимилиан Волф, немски астроном, един от пионерите на астрофотографията и откривател на значителен брой небесни тела, включително звезди и астероиди. От 1891 до 1931 г. Волф открива и описва 248 астероида в Слънчевата система. Рекордът е разбит две години по-късно от неговия ученик Карл Рейнмут, който от 1914 до 1957 г. открива 395 астероида. Днес рекордът принадлежи на Волф Бикел, който е открива 648 астероида през периода 1995-2010 г. Максимилиан Волф е първият професионален откривател на астероиди и се нарежда на пето място в списъка на шампионите.

На 21 юни 1948 г. за първи път стартира експерименталният компютър SSEM (Manchester Small-Scale Experimental Machine) или просто Baby, първият компютър с такава архитектура на паметта, която предполага съвместното съхранение в паметта на данни и програми. Това е първата действаща машина, която съдържа всички компоненти на съвременните компютри. След като е демонстрирана приложимостта на конструкцията на SSEM, тя става основа за разработка на по-широко използваема машина – Манчестърски Марк I, която става прототип и на първия търговски компютър с общо предназначение.