Анимации разкриват, че цялата Слънчева система обикаля не съвсем точно около Слънцето

Ваня Милева Последна промяна на 01 август 2020 в 00:07 22245 0

Кредит NASA

Общоизвестно е, че Слънцето е центърът на Слънчевата система. Около него планетите обикалят заедно с пояс от астероиди, някои метеорни полета и няколко комети със силно разтеглени орбити.

Но това не е цялата история.

"Вместо това, всички обикалят около центъра на масата на Слънчевата система, а не около Слънцето", неотдавна обяснява в Twitter Джеймс О'Донахю (James O'Donoghue), планетарен учен от японската космическа агенция JAXA.

Този център на масата, наречен барицентър, е точката на обект, в която масата може да бъде балансирана перфектно, като цялата маса на обекта се разпределя равномерно от всички страни. В нашата Слънчева система тази точка рядко съвпада с центъра на Слънцето.

За да демонстрира това, О'Донахю създаде анимацията по-долу, която показва как Слънцето, Сатурн и Юпитер обикалят около барицентъра, увличайки нашата звезда в циклични мини орбити.

В свободното си време О'Донахю прави анимации, за да покаже как  работят физиката на планетите, звездите и скоростта на светлината .

"Естествено е да мислим, че обикаляме около центъра на Слънцето, но това се случва много рядко", отбелязва той.

"Много рядко центърът на масата на Слънчевата система съвпада със центъра на Слънцето."

Движението на Слънцето е преувеличено във видеото по-горе, за да стане по-видимо, но нашата звезда обикаля милиони километри около барицентъра - понякога минава през него, понякога се отклонява от него.

Голяма част от това движение идва от гравитацията на Юпитер. Слънцето представлява 99,8 процента от масата на Слънчевата система, но Юпитер съдържа повечето от останалите 0,2 процента. Тази маса много леко привлича Слънцето.

"Слънцето всъщност обикаля мъничко Юпитер", отбелязва О'Донахю.

В рамките на Слънчевата система планетите и техните луни имат свой барицентър. Земята и Луната танцуват около барицентъра, който остава вътре в Земята. О' Донахю илюстрира това във видео:

Анимацията показва също как Земята и Луната ще се движат през следващите три години, в 3D. (Разстоянието между Земята и Луната не е мащабно.)

Плутон и неговата луна, Харон, правят нещо подобно, но е уникално с това, че барицентърът винаги е извън Плутон.

Така че всяка планетна система обикаля около невидима точка, включително звездата или планетата, които на пръв поглед изглежда, че са в центъра. Понякога барицентрите помагат на астрономите да намерят скрити планети, обикалящи други звезди, тъй като могат да изчислят, че системата съдържа маса, която не могат да видят.

"Разбира се, планетите се въртят около Слънцето", коментира О'Донахю. "Ние просто сме по-педантични в тази ситуация".

Източник: Business Insider.