Астероидите убиват с ударната вълна, а не с прекия удар (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 01 март 2017 в 13:02 8047 0

Най-много жертви от попадение на астероид няма да дойдат от самия удар върху нашата планета. Вятърът, налягането и топлината, причинени от катастрофата са далеч по-опасни, без значение къде ще падне астероидът, пише NewScientist.

Британски учени са изчислили риска от смърт при попадение на астероид върху жилищен район. Те сравняват астероидите, които изгарят напълно, с тези, които се разбиват на сушата, и тези, които падат във водата. Изненадващо, най-нежелани реакции са тези от въздуха и те струват най-много животи.

Кименс Рампф (Clemens Rumpf) от Университета в Саутхемптън, Великобритания, и колегите му описват изводите от симулациите си в arXiv.

Когато астероид се насочи към земята, той създава огромно количество енергия в атмосферата, в резултат се образува мощна ударна вълна, подобни на торнадо ветрове и огнени струи. Когато той падне долу, образува кратер, разтресва земята около удара и изхвърля отломки във въздуха. Ако астероидът падне във водата (което е два пъти по-вероятно от удар на сушата), то ще създаде цунами, вълни, достигащи десетки метра височина. Колкото попадението е по-далече от брега, толкова по-високи са вълните.

Ефектите

По-рано хората смятаха, че предизвиканото цунами е най-голямата опасност от удар на астероид, но събитията са изключително трудни за моделиране. Според изследването на Ръмпф и екипа му континенталният шелф със стръмния си ръб и последващата плитка ивица със слаб наклон може да защити брега като разсее вълните.

"Това, което отличава вълните цунами е, че те са наистина най-мащабния ефект от всички ефекти на удара", заяви Ръмпф. Налягането от ударната вълна или топлинната вълна не могат да пропътуват много далечни разстояния, а кратерите се образуват само на мястото на попадението, но цунамито може да измине стотици километри в океана, за да удари крайбрежието.

Цунами, причинено от въздействието на 200 метров астероид на 130 километра от бреговете на Рио де Жанейро, например, може да доведе до повече от 50 000 смъртни случая, като 75% от тях ще са пряко причинени от цунамито, а останалата част ще се дължи на силните ветрове.

Но ако един астероид попадне над град, ще убие милиони. Повече от смъртните случаи ще се дължат на силните вятъре, дори ако астероидът се е разбил на земята, вместо да експлодира във въздуха.

От въздушното въздействие около 15% от жертвите ще са заради топлината. Ефектите от поривите на вятъра и растящите температури са свързани с ударните вълни.

Само около 3% от жертвите ще бъдат предизвикани от самия удар или земетресенията и отломките, коментира екипът. Групата планира да обсъди резултатите с органите, които отговарят за защитата на населението при бедствия.

Много редки събития

За щастие, големи астероиди не удрят често Земята - попадение от 200-метров астероид се очаква веднъж на всеки 40000 години. А астероидът може да падне навсякъде, а повечето от повърхността на планетата е безлюдна.

Много по-вероятно е един астероид да падне във водата, дори да достигне земята, и ще удари далеч от населените райони", разказва Ръмпф. "Това са много редки събития, но с потенциално високи последствия."