Чревните микроби: Ключът към нормалния сън

Ваня Милева Последна промяна на 30 ноември 2020 в 11:40 3817 0

Кредит: CC0 Public Domain

С предстоящите есенни и зимни празници мнозина ще се замислят за връзката между храненето и съня.

Екип японски изследователи се надява да фокусира хората върху важните посредници в уравнението - бактериалните микроби в червата. Тяхното подробно проучване върху мишки разкрива степента, до която бактериите могат да променят съдържанието на червата, което в крайна сметка влияе на съня.

Самият експеримент е доста прост. Изследователите дават на група мишки мощен коктейл от антибиотици в продължение на четири седмици, което изтощава чревните им микроорганизми. След това сравняват чревното съдържание между тези мишки и контролните мишки, хранени със същото. Храносмилането разгражда храната на парченца, наречени метаболити. Изследователският екип установява значителни разлики между метаболитите при мишки с изчерпана микробиота и контролните мишки.

"Открихме повече от 200 метаболитни разлики между групите мишки. Около 60 нормални метаболита липсваха при мишките с изчерпана микробиота, а останалите се различаваха по количество, някои повече, а други по-малко, отколкото при контролните мишки", обяснява професор Масаши Янагисава (Masashi Yanagisawa) от Университета в Цукуба, ръководител на проучването.

След това екипът се заема да определи какво обикновено правят тези метаболити. Използвайки анализ на обогатяване на метаболомен набор откриват, че биологичните пътища, най-засегнати от лечението с антибиотици, са тези, които участват в създаването на невротрансмитери, молекулите, които клетките в мозъка използват, за да комуникират помежду си. Например, пътят триптофан-серотонин е почти напълно затворен. Мишките с изчерпана микробиота имат повече триптофан, отколкото контролите, но почти нулев серотонин. Това показва, че без важните чревни микроби, мишките не могат да произведат никакъв серотонин от триптофана, който ядат. Екипът също така установява, че мишките са с дефицит на метаболити на витамин В6, които ускоряват производството на невротрансмитерите серотонин и допамин.

Екипът също така анализира как спят мишките, наблюдавайки мозъчната им активност в ЕЕГ. Те откриват, че в сравнение с контролните мишки, мишките с изчерпана микробиота имат повече REM и не-REM сън през нощта - когато се предполага, че мишките са активни - и по-малко не-REM сън през деня - когато мишките би трябвало да спят. Броят на епизодите на REM сън е по-висок както през деня, така и през нощта, докато броят на епизодите, които не са REM, е по-голям през деня. С други думи, мишките с изчерпана микробиота превключват между етапите на сън/събуждане по-често от контролите.

Професор Янагисава предполага, че липсата на серотонин е отговорна за аномалиите на съня обаче все пак трябва да се изработи точният механизъм.

"Открихме, че изчерпването на микробите елиминира серотонина в червата и знаем, че нивата на серотонин в мозъка могат да повлияят на цикъла на сън/бодърстване", отбелязва професорът. "По този начин промяната на микробите в червата чрез промяна на диетата може да помогне на тези, които имат проблеми със съня."

Така че, този празничен сезон, когато ви се доспи, след като похапнете обилно с храни, богати на триптофан, каквито са протеиновите, не забравяйте да благодарите на чревните си микроби!

Справка: Yukino Ogawa et al. Gut microbiota depletion by chronic antibiotic treatment alters the sleep/wake architecture and sleep EEG power spectra in mice, Scientific Reports (2020). DOI: 10.1038/s41598-020-76562-9