14 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Галактически ускорител на частици в центъра на Млечния път

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 март 2016 в 16:2540401
Концепция на художник на космическия източник ся петаелектрон волта енергия, открит от международен екип от учени в центъра на нашата галактика. Източник: Dr. Марк А. Garlick & HESS Collaboration

Международен екип от учени е открил галактически ускорител на частици, който изпуска в пространство космически лъчи с безпрецедентна енергия - около 100 пъти по-мощен от Големия адронен колайдер в ЦЕРН.

Учените подозират, че е виновна черната дупка в центъра на нашата галактика.

Изследователите, обединени в колаборацията HESS, са публикували своето откритие в сряда в Nature.

Повече от тридесет години, колаборация от 42 института от 12 страни (Германия, Франция, Великобритания, Намибия, Южна Африка, Ирландия, Армения, Полша, Австралия, Австрия, Швеция и Холандия) са работили по съставянето на карта на гама-лъченията, идващи от центъра на нашата галактика. Сега изследователите са идентифицирали за първи път точния източник на тези космически лъчи - свръхмасивната черна дупка в центъра на галактиката.

За учените е загадка на повече от век - от къде идват високоенергийните частици, падащи в атмосферата на Земята. За повечето от тези частици да се проследи източника е наистина невъзможно. Частиците, които са електрически заредени, като протони, електрони и атомни ядра, се отклоняват от магнитните полета, с които се сблъскват по космическия си път.

За щастие има гама-лъчи. Те пътуват по права линия и не се интересуват от магнитните полета по пътя си. По този начин учените са успели да проследят гама-лъчението до източника му след интензивни изследвания.

Изследователите от колаборацията "Високоенергийна стереоскопична система" (High Energy Stereoscopic System  - H.E.S.S. Collaboration), използват група свързани телескопи в Намибия. Преди десет години изследователите установили, че трябва да има някъде около центъра на Млечния път един или повече източници на гама-лъчи, но какви и къде точно е трудно да се каже. Потенциални причини може да са останки от супернови, клъстери от масивни звезди и черната дупка в центъра на Млечния път.

След упорити измервания, учените са успели да определят, че източникът е черната дупка в центъра на Млечния път. Галактическият ускорител е около 100 пъти по-мощен от Големият адронен колайдер в ЦЕРН, който има енергия "само" има 13 тераелектронволта. Тази черна дупка е първият източник на петаелектронволтово излъчване, откриван някога.

поп Дръвчо 19.03 2016 в 06:19 1
Е, поне е ясно какво се получава като направиш достатъчно голям ускорител. Получава се наистина голяма черна дупка.