16 декември 2019
  •  Говорят медиците

"Хъбъл" направи грандиознa снимка на Юпитер анфас (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 април 2017 в 13:3767430
Снимка: NASA, ESA, and A. Simon (NASA Goddard)

На 3 април 2017 г., когато Юпитер не близо до Земята, космическият телескоп 'Хъбъл" засне най-голямата планета в Слънчевата система в цялата му прелест, съобщи НАСА.

От разстояние 668 милиона километра от Земята Юпитер демонстрира вълнуваща гледка на цветната си вълнообразна атмосфера, легендарното Голямо червено петно ​​и неговите по-малки събратя в по-южните географски ширини. Гигантската планета в момента е в опозиция. Това означава, че Слънцето, Земята и Юпитер са подредени, а ние сме между Слънцето и газовия гигант. В опозиция планетата изглежда по-ярка в нощното небе, отколкото по всяко друго време на годината.

Тази позиция позволява на екипа, ръководен от Еми Саймън (Amy Simon) от Центъра на НАСА за космически полети Годард, да наблюдава Юпитер с помощта на камерата WFC 3.

Атмосферата на Юпитер с нейните огромни мощни бури и стотици по-малки вихри разделени в няколко отчетливи, ярки, успоредни на екватора ивици. Тези ивици с променлива движение на вятъра се създават от разлики в дебелината и височината на облаците от амонячен лед. Светлите ивици се издигат по-високо и имат по-дебели облаци от по-тъмните.

Групите се разделят от вятровете, които може да достигат скорости до 644 километра в час.

На снимката може да се види Голямото червено петно ​​- огромна буря на повърхността на Юпитер, чиито размери надвишават размерите на Земята. Както отбелязват учените, размерът на бурята се намалява постепенно от 19-ти век. Причините за това са неясни.

Изображението е част от програмата OPAL (Outer Planets Atmospheres Legacy), която с помощта на "Хъбъл" получава ежегодно снимки на външните планети, така че учените да могат да проследят промените в бурите, ветровете и облаците. Програмата започна през 2014 г. с Уран и изучава Юпитер и Нептун от 2015. През 2018 г. тя ще започне да наблюдава Сатурн.