Ивиците на зебрите не стават за камуфлаж

Наука ОFFNews Последна промяна на 08 август 2016 в 13:30 4229 0

Кредит Tim Caro/UC Davis

Ивиците на зебрите не им помагат да се укрият от хищниците. Това са установили екип биолози от Университета в Калгари, Канада, и Университета на Калифорния.

Резултатите от техния анализ са публикувани в PLoS ONE.

"Най-разпространената хипотезата за ивиците на зебрата е, че това е камуфлаж, но до този момент, въпросът винаги е разглеждан в рамките на човешките очи", разказва водещият автор на проучването Аманда Мелин (Amanda Melin), асистент професор по биологична антропология в Университета на Калгари в пресрелийз на университетското издание.

Учените са изчислили колко далече един лъв и петниста хиена могат да различат ивичестото тяло на зебрата в зависимост от светлината - в слънчев ден, по здрач и безлунна нощ. Оказа се, че лъвът може да различи  ивиците на разстояние до 50 м на ярка слънчева светлина, по здрач само на 30 метра, а в тъмна нощ - до 9 метра. Очевидно е, че на това разстояние, лъвът отдавна ще е надушил жертвата и ивиците няма да я спасят.

В допълнение, най-вече зебра прекарват времето си най-вече в открити пространства - а там хищници перфектно различават силуета им, независимо от наличието на ивици, не по-зле от другите животни със сходен размер като антилопите.

Учените установяват, че се оказва несъстоятелна и хипотезата, че ивиците помагат на зебрите по-добре да си взаимодействат една с друга, защото, според тях, не съществува значителна разлика в социалното поведение между раираните зебри и други подобни животни, които нямат ивици.

Въпреки това, един от участниците в проучването, Tim Каро (Tim Каро), професор по биология в Университета на Калифорния, преди това направи предположението, че ивиците по кожата на зебра се появиха да отвлече вниманието на хапещи насекоми, както и на броя на ивици и се отличава цвят, свързан с тези, където живее с животни.

Мелин провежда изследването с Тим Каро (Tim Caro), професор по биология на дивите животни от Университета на Калифорния. В по-ранни проучвания, Каро и екипът му са представили доказателства, които сочат, че ивиците на зебра са еволюционна придобивка с цел да се отвлече вниманието на хапещите насекоми, които са естествени неприятели на зебрите.