Китай твърди, че е постигнал „квантово надмощие“ с най-бързия квантов компютър в света

Ваня Милева Последна промяна на 09 декември 2020 в 10:17 6591 0

Учени от Китай публикуваха нови резултати от тестове на квантовия компютър Jiuzhang. Кредит: University of Science and Technology of China

Китайски учени са разработили най-мощния квантов компютър в света, способен да изпълнява поне една задача 100 трилиона пъти по-бързо от най-бързите суперкомпютри в света.

През 2019 г. Google заяви, че е построил първата машина, постиганала „квантово надмощие“, първата, която е по-добра от най-добрите суперкомпютри в света при квантово изчисление. (По онова време IBM оспори претенцията на Google.)

Екипът от Китайския университет за наука и технологии в Хейфей, съобщава, че техният квантов компютър, наречен Jiuzhang, е 10 милиарда пъти по-бърз от този на Google. Описание на Jiuzhang и неговото постижение е публикувано наскоро в списание Science.

Ако приемем, че и двете твърдения издържат, Jiuzhang ще бъде вторият квантов компютър, постигнал всветовно квантово надмощие.

Китай инвестира сериозно в квантови изчисления, правителството на Си Дзинпин влага 10 милиарда щатски долара за Националната лаборатория за квантови информационни науки в страната, съобщава NDTV.

Страната е и световен лидер в квантовите мрежи, където данните, кодирани с помощта на квантова механика, се предават на големи разстояния.

Квантовите компютри могат да използват необичайната математика, управляваща квантовия свят, за да надминат класическите компютри при определени задачи.

Ако класическите компютри извършват изчисления, използвайки битове, които могат да имат едно от двете състояния (обикновено представени с 1 или 0), квантовите битове или кубити могат да съществуват едновременно в много състояния. Това им позволява да решават проблеми по-бързо от класическите компютри.

Но докато теориите, предвиждащи, че квантовите изчисления ще победят класическите изчисления, съществуват от десетилетия, изграждането на практически квантови компютри се оказа много по-трудно.

Китайският компютър прави своите изчисления (ограничени до конкретни въпроси за поведението на фотони) с помощта на оптични вериги.

Машината на Google, Sycamore, използва свръхпроводящи материали върху чип и почти наподобява основната структура на класическите компютри.

Нито едното, нито другото не би било особено полезно само по себе си като компютър, а китайската машина е създадена, за да реши само един тип проблеми.

За да тестват Jiuzhang, изследователите му възлагат задача за „вземане на проби от гаусов бозон“ (GBS), при който компютърът изчислява резултата на сложна схема, която използва светлина. Този резултат се изразява като списък с числа. (Фотоните принадлежат към категорията частици, известни като бозони, за разлика от частиците, изграждащи материята, наречени фермиони.)

Успехът се измерва с броя на откритите фотони. Jiuzhang, който сам по себе си е оптична верига, е открил максимум 76 фотона в един тест и средно 43 в няколко теста.

Времето му за изчисляване на списъка с числа за всеки експериментален цикъл е бил около 200 секунди, докато за най-бързия китайски суперкомпютър TaihuLight са нужни 2,5 милиарда години, за да стигне до същия резултат.

Това предполага, че квантовият компютър може да направи GBS 100 трилиона пъти по-бързо от класическия суперкомпютър.

Това не означава, че Китай има вече напълно практичен квантов компютър, коментира агенция Xinhua. Китайската машина е специализирана и най-вече полезна като инструмент за извършване на GBS. Но това е важен етап по пътя към истински универсалния квантов компютър.

Справка: Quantum computational advantage using photons