19 септември 2020

Китайски физици получиха калаен аналог на графена

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 август 2015 в 06:28 39821
Физиците казват, че са произвели станен - 2D слой от калаени (Sn) атоми. Той образува структура на пчелна пита "изкривена" по върховете на подложката от бисмут телурид (център: отгоре; полето: изглед отстрани). Микроскопското изображение показва само горния слой на листа (вляво).

Китайски физици обявиха, че за първи път е получен станен - двумерен материал, състоящ се от атоми калай.

Този теоретично прогнозиран по-рано материал може да има необичайни свойства, които все още не са намерили практическо потвърждение - например, да провежда ток по ръба на листа без съпротивление, съобщава списание Nature.

Възможността за конструиране на двумерна решетка от атоми на калай е предсказана през 2011 г. от изследователи от Технологичния институт в Пекин. А през 2013 г.  група изследователи от Станфордския са направили изчисления, които показват, че преминаващите по ръба на двумерен лист електроните не трябва да срещат съпротивление.

Материалът получава името си, станен, от комбинацията от думите Stannum, която е латинската дума за "калай" (оттам е и обозначението на химичния елемент Sn) и 'ен' от окончанието на думата "графен".

Както въглеродните атоми в графена и калаените атоми образуват в станена шестоъгълна решетка, макар и не съвсем плоска  - обърнете внимание на горната илюстрация.

Единичният слой станен е получен на подложка от бисмут телурид - химическо съединение, от бисмут и телур, известен термоелектрически материал (в такива материали разликата в температурите създава електрически потенциал, или обратното). Решетката станен е създадена от изследователите като са изпарявали калая, който равномерно се отложил на подложката.

След откриването на графена, учените са постоянно добавят към семейството на двумерните нови материали: вече знаем за силицен (от силициеви атоми), фосфорен (от фосфорни атоми), германен (от германиеви атоми). Всички те имат необичайни свойства, които не се срещат в традиционните материали, най-вече свойства, свързани с проводимостта.

Физикът от Станфорд Шоу-Чен Джан (Shou-Cheng Zhang), който през 2013 г. предсказа високата проводимост за станена, участва и в създаването на материала. Според неговите изчисления, електроните, движещи се на границата на станена, не трябва да срещат съпротивлението на други електрони или атоми и следователно този проводник не трябва да губи енергия от нагряване. А вътре в листа, напротив, става изолатор (диелектрик), тоест показва свойства на топологичен диелектрик.

Но засега такива свойства на станена не са потвърдени. Вероятно това се дължи на подложката от бисмут телурид, чийто субстрат взаимодейства с електроните от решетката. Сега учените търсят по-подходяща за експериментиране с електрически ток подложка.

Поп Дръвчо 17.08 2015 в 17:37 1
Ще ги призная като направят оловен. Би трябвало да стане.